18. 03. 2013

Nazistisk jubelscene koster landsholdskarrieren

En spiller i den bedste græske række valgte at fejre sit mål med en udstrakt hånd i en nazistisk gestikulation. Den jubelscene kommer nu til at koste ham landsholdskarrieren.Den 20-årige græske fodboldspiller Giorgos Katidis’ utraditionelle fejring af et afgørende mål i weekenden har fået alvorlige konsekvenser. Klubben AEK Athen var desperate efter en sejr, og da det afgørende mål blev sat ind af Katidis’ fod, valgte den unge spiller at løfte en strakt højrearm i en nazilignende hilsen ud mod tilskuerne.

Det græske fodboldforbund, Epo, var allerede søndag klar med sanktionen mod Katidis: Livsvarig karantæne fra græsk landsholdsfodbold.

- Spillerens beslutning om at hilse på publikum på nazi-manér er en alvorlig provokation, der fornærmer alle ofrene for nazismens ondskab og er et slag mod fodboldspillets pacifistiske og humane karakter, skriver fodboldforbundet i en erklæring.

Katidis selv afslår alle anklager om nazistiske tendenser.

- Jeg er ikke fascist og ville ikke have gjort det, hvis jeg vidste, hvad det betød, skriver han på sin Twitter-profil.

Giorgos Katidis førte sidste år sit land til EM for U19-landshold, men må altså i fremtiden se sig til takke med klubfodbold.Den 20-årige græske fodboldspiller Giorgos Katidis’ utraditionelle fejring af et afgørende mål i weekenden har fået alvorlige konsekvenser. Klubben AEK Athen var desperate efter en sejr, og da det afgørende mål blev sat ind af Katidis’ fod, valgte den unge spiller at løfte en strakt højrearm i en nazilignende hilsen ud mod tilskuerne.

Katidis selv afslår alle anklager om nazistiske tendenser.