30. 08. 2013

Platini og FIFPro deler bekymringer om transfersystemet

Michel Platini gav tidligere i dag sit syn på det eksisterende transfersystem. Han er, ligesom FIFPro, af den opfattelse, at systemet skal ændres.UEFAs præsident, Michel Platini, har i dag udtrykt sin bekymring om det nuværende transfersystem på en pressekonference i Monaco. Han beskrev transfersystemet som ’røveri’ og understregede et ønske om at få det revideret.

- Jeg ser transfers som røveri. Det, der irriterer mig, er, at spillerne i dag betragtes mere som et produkt end en egentlig fodboldspiller, og bag dem står en hel bunke mennesker, der prøver at tjene på det. Det er noget, vi burde tænke over og prøve at finde en mere sund løsning på, sagde han.

Udtalelserne ligger i tråd med FIFPros bekymringer på området. I sidste uge offentliggjorde den internationale spillerforening således sine betænkeligheder i forbindelse med kontraktforhold og tredjepartsejerskab. Her blev problemet med spillernes status som et produkt i fodboldverdenen også fremført.

FIFPro og UEFA er i skrivende stund del af en arbejdsgruppe, som er i gang med at behandle transferforholdene.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk