01. 03. 2013

Premier League først til at introducere mållinjeteknologi

En ny og præcis måde at eliminere såkaldte fantom-mål blev afprøvet ved VM for klubhold i Japan og blev hilst velkommen af både FIFA og FIFPro. Den engelske Premier League bliver nu den første liga til at introducere den nye teknologi fra næste sæson.Anførerne i de engelske Premier League-klubber har været blandt de største kritikere af indførelsen af en sjette mållinjedommer. Ifølge de engelske stjerner har en ekstra dommer ikke haft en synlig effekt på spillet eller tvivlsomme kendelser. Derfor ser den nye mållinjeteknologi ud til at blive modtaget med kyshånd, når den præsenteres ved næste sæsonstart.

Den internationale fodboldforening, FIFPro, har længe været fortaler for den nye teknologi. Allerede i 2010, da den nye ”dommer” var oppe til debat, fik den positive ord med på vejen af foreningens tekniske komite:

- Tiden er bestemt moden for mållinjeteknologi. Det drejer sig kun om få forseelser, men de vil bestemt blive løst mere retfærdigt end tidligere, udtalte komiteens sekretær, Tijs Tummers.

To firmaer kæmper om den gunstige bestilling fra Premier League. Firmaet Hawk-Eye anvender kamerateknologi, mens de dansk-tyske konkurrenter fra GoalRef indsætter en chip i bolden.Anførerne i de engelske Premier League-klubber har været blandt de største kritikere af indførelsen af en sjette mållinjedommer. Ifølge de engelske stjerner har en ekstra dommer ikke haft en synlig effekt på spillet eller tvivlsomme kendelser. Derfor ser den nye mållinjeteknologi ud til at blive modtaget med kyshånd, når den præsenteres ved næste sæsonstart.