25. 02. 2013

Racismen mod Balotelli fortsætter

Det seneste år er AC Milan-angriberen blevet udsat for så mange racistiske episoder, at man er tilbøjelig til at give spilleren ret i hans famøse citat "Why always me?". Senest stod hans egen tidligere fanskare for modbydelige tilråb og pibekoncert.Allerede i begyndelsen af 2012 blev Mario Balotelli midtpunkt i en alvorlig sag om racisme. FC Porto fik en stor sag på halsen, da deres tilhængere under en Europa League-kamp overdængede den daværende Manchester City-profil med racistiske tilråb.

Igen under EM i Polen og Ukraine måtte Balotelli stå model til racistiske fornærmelser fra et modstanderholds tribuner. Denne gang var det de spanske hooligans, der brugte racistiske udbrud mod italieneren med ghanesiske rødder.

Den seneste opsigtsvækkende sag om racisme i sagaen om Balotelli, opstod i weekendens derby mellem ærkerivaler og naboer, AC Milan og Inter. Kampen blev en ubehagelig affære for den italienske angriber, da Inter-fans med racistiske tilråb og effekter bød ham ”velkommen hjem” til hans tidligere hjemmebane.

AC Milans bestyrelse havde forinden forsøgt at afværge voldsomme reaktioner fra Inters fans, men de mest inkarnerede af slagsen lagde det døve øre til og havde bl.a. medbragt store oppustelige bananer til kampen mod bysbørnene.

Foruden bananer, fyldtes San Siro med racistiske tilråb og pibelyde, hver gang Balotelli nærmede sig bolden.

Den 22-årige angriber reagerede fornuftigt gennem hele kampen ved ikke synligt at lade sig påvirke af den hårde medfart, men måtte til sidst sende en symbolsk hilsen til tribunerne med en pegefinger på læberne.Allerede i begyndelsen af 2012 blev Mario Balotelli midtpunkt i en alvorlig sag om racisme. FC Porto fik en stor sag på halsen, da deres tilhængere under en Europa League-kamp overdængede den daværende Manchester City-profil med racistiske tilråb.