20. 03. 2013

UEFA fløjter til kamp mod player-sponsorater

Player-sponsoraterne, der giver mulighed for firmaer og privatpersoner at investere i en enkelt spiller, skal forbydes fra professionel fodbold, hvis det står til generalsekretæren i UEFA, Gianni Infantino.

Debatten om player-sponsorater har nået bordet hos UEFAs strategiske råd for professionel fodbold, som ifølge generalsekretær Gianni Infantino skal være med til at sikre et forbud af fænomenet i europæisk fodbold.

Udover de etiske og moralske spørgsmål, der rejser sig i forbindelse med diskussion af de specielle sponsoraftaler, lyder der fra Infantino hård kritik af de sportslige elementer i aftalerne.

- Hvad sker der, når den samme virksomhed eller fond ejer de økonomiske rettigheder over flere spillere på forskellige hold? Der ligger en åbenlys risiko for interessekonflikt, skriver Infantino i sin klumme på UEFAs hjemmeside.

- Denne praksis går direkte imod den økonomiske og sportslige filosofi bag finansielt fairplay, der skal garantere, at alle klubber handler efter de midler, de har til rådighed. Det er ikke meningen, at de skal støtte sig op af udefrakommende investorer for at kunne sikre sig en spiller, de i realiteten ikke har råd til.

Ifølge Infantino fører aftalerne ligeledes til flere ustabile kontrakter, fordi aftalerne tilgodeser investorerne mest muligt, når de involverer spillere, der ofte skifter klub. Langsigtede indtægter vil derfor blive uset i sporten.

- Player-sponsorater hører ikke til i fodbold og vores prioritet vil forblive at beskytte vores sport og opretholde dens langsigtede stabilitet.

Infantino og UEFA håber på FIFAs hjælp til at udrydde problemet i resten af verden, da det er FIFA, der har ansvaret for det internationale transfersystem.

Du kan læse hele klummen af Gianni Infantino her.

Du kan læse hele klummen af Gianni Infantino her.