27. 10. 2014

Ny OK: Markant støtte fra FCK-spillere

Overenskomstforhandlingerne blev gennemført med stor mediebevågenhed. Både hele og halve sandheder prægede mediebilledet, og en af historierne omhandlede et hemmeligt brev.

Denne artikel er fra Indersiden 14-3. Læs artiklen som pdf her.

AF MICHAEL HEHR

Overenskomstforhandlingerne befandt sig i den afsluttende fase. Tiden var knap, mens presset var stort. Der var få timer tilbage på uret, og den konflikt, der længe havde spøget, kom tættere og tættere på. Pludselig florerede der rygter om et hemmeligt brev, som eftersigende var adresseret til Spillerforeningens forhandlere. Spillerne fra FC København var afsendere.

"En samlet FCK-trup lægger nu i en hemmelig henvendelse pres på sin egen repræsentant, Spillerforeningen, inden aftenens forhandlinger for at undgå en konflikt," som Jyllands-Posten beskrev brevet i en artikel. Sandheden var dog en helt anden. Nok havde FCK-spillerne sendt et brev til Spillerforeningens forhandlingsudvalg, men formålet var ikke at lægge pres på selvsamme forhandlere. Tværtimod.

FCK-spillerne ønskede at komme pressens spekulation om en splittet FCK-trup, som alligevel ville spille de forestående kampe på trods af en eventuel konflikt, til livs. Derfor ønskede Thomas Delaney, Mathias Zanka Jørgensen og andre ledende FCK-spillere at gøre det klart overfor Spillerforenings forhandlere, hvor de præcist stod. At de bakkede op.

- Vi skrev et brev, hvor vi bekendtgjorde, hvor vi stod som trup. Vi gjorde det klart, at vi støttede op om forhandlingerne og en mulig konflikt som medlemmer, men opfordrede også til pragmatisme, fortæller Thomas Delaney.

Af samme årsag faldt det fortrolige brev fra FCK-spillerne naturligvis også i god jord hos Spillerforeningens direktør, Mads Øland, der var modtager af brevet.

- Det er helt igennem fantastisk at modtage sådan en støtteerklæring midt under forhandlingerne, og den viste stor styrke hos de spillere, der var under det største pres overhovedet.

- Spillerforeningen er spillerne, og spillerne er Spillerforeningen. Derfor er det rart at mærke en tydelig opbakning fra sine medlemmer for den linje, som bestyrelsen og overenskomstforhandlingsudvalget har lagt, supplerer Mads Øland.

Faktisk var både Thomas Delaney og Mathias Zanka Jørgensen til stede i Forligsinstitutionen for vise deres støtte. De to FCK’ere var en del af de 26 spillere, der talte spillere fra 11 forskellige klubber, som fik et indblik i en af fodboldens alternative aspekter.

- Der var en god stemning blandt os spillere. Det var spændende at være med til. Det var spændende at se, hvordan forhandlingerne foregik og se den her anden side af fodbolden. Også selvom jeg ikke var med inde hos forligsmanden og dermed ikke selv var med, da de store skridt blev taget, husker FCK-anføreren.

Overenskomstforhandlingerne indkapsler et hektisk forløb. Kulminationen på den intense periode var en overenskomst, som begge parter kan stille sig tilfredse med. Thomas Delaney er bevidst om overenskomstens vigtighed, men han er samtidig også glad for, at der nu er kommet ro på igen.

- Overenskomsten giver sikkerhed til alle, og derfor er den vigtig. Både for spillerne og Spillerforeningen, samt vel også for klubberne og Divisionsforeningen. Det var selvfølgelig en svær periode, da forhandlingerne stod på, fordi de fyldte en del i hverdagen. Nu er der kommet ro på igen, slutter han.