16. 07. 2014

Status på overenskomsten/konflikten

Vi vil i de kommende dage informere om overenskomsten/konflikten. Vi starter med en status på situationen.

Divisionsforeningens opsigelse af overenskomsten
Vi er i en situation, hvor vi skal have en ny overenskomst, fordi Divisionsforeningen har opsagt den eksisterende. Desuden har de forsøgt at forcere processen ved at varsle lockout tidligst muligt.

Selvom Divisionsforeningens offentligt har sagt, at de ikke vil kræve forringelser af spillerne, rummer deres forslag en lang række forringelser (disse kommer vi tilbage til i de kommende nyheder).

Divisionsforeningens håndtering af situationen viser, at de har forsøgt at presse en forringet overenskomst igennem meget hurtigt. For at kunne håndtere situationen har Spillerforeningen varslet en konflikt til afholdelse 1. august. Divisionsforeningen har lavet undtagelser i deres lockout for de fem klubber, der skal spille kvalifikation til Europa. Men fakta er, at der vil være konflikt for alle klubber og alle medlemmer af Spillerforeningen.

Forhandlingerne i Forligsinstitutionen
Forligsmanden har indkaldt Spillerforeningen og Divisionsforeningen til forhandlinger i Forligsinstitutionen, og vi kæmper for, at vi kan nå til enighed. Det næste møde er den 17. juli. Forligsmanden kan tvinge parterne til forhandlingsbordet, og han kan udsætte en konflikt. Hvis vi ikke når at blive enige, kan en konflikt tidligst gå i gang 1. august og senest 19. august. Der er altså usikkerhed omkring datoen for en mulig konflikt, som bestemmes af forligsmanden.

Mens forhandlingerne foregår i Forligsinstitutionen, er vi er underlagt tavshedspligt. Det betyder, at vi ikke må udtale os om, hvad der foregår i Forligsinstitutionen, og at vi ikke må udtale os konfliktoptrappende. Vi må dog godt komme med information omkring positionerne før forligsmandsforløbet startede 26. juni. Nuancer har ændret sig, men denne information forbliver hos spillerne i vores forhandlingsudvalg, da de ikke må udtale sig.

Vi er glade for jeres opbakning på kryds og tværs af klubberne, og vi forsætter arbejdet mod en ny overenskomst for spillerne fra 2. Division til Superligaen.

Foto © Kjærbye / FodboldbillederDet er vigtigt at pointere, at vores overenskomst sikrer minimumsstandarder og -satser. Herfra kan man altid forhandle sig til en bedre kontrakt - men aldrig den anden vej. Derfor er overenskomsten ekstra vigtig for spillere på lavere niveauer, unge, bredden, skadede, fravalgte osv.

Divisionsforeningens opsigelse af overenskomsten

Forhandlingerne i Forligsinstitutionen