30. 07. 2015

Del 1/3: Rosenhøj BK: Talentfabrikken fra Vestegnen

Inden for de seneste 15 år har Rosenhøj BK leveret 21 spillere til landets bedste række. Men hvad er det, talentfabrikken fra Vestegnen gør rigtigt? Det undersøger vi i denne serie bestående af tre dele.

Ved første øjekast ligner Rosenhøj BK en helt almindelig dansk fodboldklub. Manglende kontingentindbetalinger, mangel på frivillige trænere og ledere og et 1. hold i serie 3 med store mangler.

Men kigger man den lille Hvidovre-klub nærmere efter i sømmene, toner et eventyr frem. Når de store naboer, Brøndby og Hvidovre, stolt viser deres fyldte pokalskabe frem, skilter Rosenhøj med noget helt andet: En uofficiel DM-titel i talentudvikling.

Inden for de seneste 15 år har klubben således leveret 15 spillere til den danske Superliga, hvoraf otte af dem har optrådt på det danske landshold. For en klub af Rosenhøjs størrelse er det en unik bedrift.

Tre gyldne årgange med superligapotentiale – og en ny på vej?

Som med god vin tales der i Rosenhøj om særlige årgange. 83-årgangen med troldmanden Krohn-Dehli i front, 84-årgangen med Martin Spelman og Daniel Agger som de store indpiskere og 85-årgangen, der af mange klubfolk anses for at være den bedste årgang nogensinde med et syvmandshold bestående af Kim Christensen på mål og Kasper Lorentzen, Henrik Kildentoft, og de to tvillingepar, Danny og Kenni Olsen samt Simon og Jonathan Richter som markspillere. Ikke en eneste kamp blev tabt, og især sejren over arvefjenderne fra Brøndby er der mange i klubben, der stadig husker. Samtlige spillere fra denne gyldne årgang skiftede senere klub og har alle sammen siden gjort sig bemærket i Superligaen.

Inkarnerede klubfolk i Rosenhøj er overbevist om, at hvis de mange talenter fra de tre omtalte årgange, samt tidligere Rosenhøj-spillere som tvillingerne Martin og Michael Johansen, der optrådte i FCK, på det danske landshold og senere også fik en karriere i udlandet, spillede på det samme hold, ville det kunne begå sig i Superligaen.

Og nye talenter står på spring. En årgang, der i Rosenhøj er store forventninger til, er 99-årgangen. Otte spillere er på ungdomskontrakter i Brøndby, FCK og Nordsjælland, og mange følger nøje med i, hvordan netop den vin udvikler sig.

Unikke talenter krævede ambitiøs tilgang
Vin eller ej, det store spørgsmål er, hvordan en lille klub som Rosenhøj har kunnet udvikle så mange talentfulde spillere? Over en kop kaffe i klubbens beskedne kælderlokale under en trist betonboligblok, fyldt med bolde, overtrækstrøjer, orange toppe og med lugten af sved, græs og varmecreme i næsen, stiller vi spørgsmålet til Rosenhøjs ”grand old man”, Steen Jørgensen, der er mangeårig formand og nuværende kasserer i klubben.

- Det nemme svar ville være at sige, at det er alene er vores skyld, at de her drenge er kommet så langt. Men det er nok ikke den fulde sandhed, fortæller Steen Jørgensen, og henviser til klubbens målsætning, der aldrig har været den, at det var eliten, der skulle satses på.

- Målet var ikke, at vi skulle udvikle elitespillere. Vores syn på ungdomsarbejdet i klubben var et andet. Legen var det vigtigste. Det skulle være sjovt og fællesskabsfremmende. Men det ændrede sig, da 84-årgangen med Krohn-Dehli i spidsen dukkede op. De her drenge var noget særligt, og vi besluttede os for at finde en træner, der kunne matche dem.

Talentfabrikken bliver skabt

Året var 1996, og til opgaven valgte man klubbens ynglingetræner, Jan ”Krølle” Nielsen, der ifølge Steen Jørgensen ikke havde nogen erfaring med at træne så små drenge. Et forhold, der i starten fik nogle forældre og ledere til at rynke på næsen over hans træningsmetoder og pædagogiske evner.

- Hans træning var en tro kopi af den træning, han havde udsat klubbens ynglingespillere for, blandt andet satte han 10-årige drenge til at styrketræne, hvilket var helt uhørt på den tid.

- ”Krølle” var meget ambitiøs på drengenes vegne, og vi var nogle stykker, der undrede os over hans træningsmetoder. Men hans træning gav resultater, indrømmer Steen Jørgensen.

Årgang 84´s flotte resultater gav genlyd over hele Vestegnen, hvilket førte til en massiv medlemstilgang af håbefulde drenge til klubben. Året efter, i 1997, lykkedes det for Daniel Aggers årgang at vinde Rosenhøjs første DM-titel. De følgende år sprøjtede Rosenhøj det ene store talent ud efter det andet. De store klubber fik færten af stjernespillere i svøb. Og en god forretning.

Historien om talentfabrikken Rosenhøj var skabt.

Læs del 2 her