06. 08. 2015

Del 3/3: Rosenhøj BK: Talentfabrikken fra Vestegnen

Rosenhøj har sejret sig ihjel. Andre klubber har fået gavn af klubbens fornemme talentudvikling. En ny historie skal skrives for at Talentfabrikken Rosenhøj kan overleve. Daniel Agger, Michael Krohn-Dehli og Kim Christensen giver en hånd med.

Daniel Agger, Michael Krohn-Dehli, Kim Christensen, Kasper Lorentzen, Martin Spelmann, Henrik Kildentoft samt de tre tvillingepar, Michael og Martin Johansen, Danny og Kenni Olsen og Simon og Jonathan Richter. I Rosenhøj er man naturligvis stolte over at have opfostret så mange dygtige spillere. Men medaljen har også haft en bagside.

- Vi har sejret ad helvedes til. Hver gang en af vores drenge forlod klubben og trak den gule Brøndby-bluse over hovedet, havde det en negativ afsmitning på de tilbageblevne drenge, og i enkelte tilfælde er hele hold gået i opløsning, siger Steen Jørgensen, mangeårig formand i Rosenhøj og nuværende kasserer, og fortsætter:

- Et svaghedstegn ved Rosenhøj er, at vi har svært ved at holde fast på vores spillere. Hvert år skifter vi næsten halvdelen af vores medlemmer ud. Og resultatet er, at fællesskabsfølelsen, de sociale initiativer og det langsigtede arbejde i klubben har trange kår.

Ifølge Steen Jørgensen er klubbens 96-årgang er godt eksempel på de udfordringer, klubben står overfor.

- Forrige år valgte samtlige spillere i vores U-19 trup at skifte klub, da sæsonen var omme. Da det var en flok drenge, vi havde store forventninger til, ramte det os særligt hårdt. Nu er det i stedet Avedøre og Avarta, der får glæde af dem.

Læs også: Del 1/3: Rosenhøj BK: Talentfabrikken fra Vestegnen

Store drømme spænder ben
Steen Jørgensen og resten af bestyrelsen har dog ikke smidt håndklædet i ringen. En handlingsplan er lavet, og højeste prioritet på listen over nye tiltag er fastholdelse af klubbens medlemmer. Vejen dertil går blandt andet gennem forbedrede træningsfaciliteter.

Men at opgaven er svær, lægger Steen Jørgensen ikke skjul på.

- Vores udfordring er, at nutidens unge spillere er troløse og vant til at skifte klub, hvis det mindste går dem imod. Drømmene er store, også hos mange af forældrene. Og hvis ikke de bliver opfyldt med det samme, er det alle andres skyld, siger Steen Jørgensen, der gerne ser, at flere forældre lærer deres poder at være mindre egoistiske og i stedet tænke mere på legen, fællesskabet og de sociale relationer.

- Kravene fra mange forældre er urealistisk høje. Kun det bedste er godt nok for dem og deres børn. De tror, at et årligt kontingent på 1600 kroner berettiger dem til at forlange hvad som helst. Og de har ingen forståelse for, at vi ikke kan skaffe en ny og bedre træner på et splitsekund.

Steen Jørgensen er på det rene med, at tiderne er skiftet, og at ungdommen stiller andre krav i dag end tidligere. Og at klubben må strække sig for at tilpasse sig medlemmernes behov.

- Rosenhøj er i dag en sårbar klub, der leder efter en ny historie. Noget nyt skal til. Måske er løsningen en sammenlægning med en klub, som har nogle bedre træningsfaciliteter og en etableret seniorafdeling, siger han.

”Minderne har man da lov at ha´”, lyder refrænet i en gammel dansk sang, og selvom Steen Jørgensen normalt ikke er nostalgisk anlagt, savner han nogle gange de gode gamle dage, hvor årets højdepunkt var turen til Vig, hvor klubben havde en sommerlejr.

- Bare spørg Agger og Krohn-Dehli. De elskede den tur. I dag rynker drengene på næsen, hvis de hører, at turen går til Vig. Det er ikke fint nok.

Læs også: Del 2/3: Rosenhøj BK: Talentfabrikken fra Vestegnen

Stjernerne har ikke glemt Rosenhøj
Selvom både Krohn-Dehli og Daniel Agger skiftede til Brøndby, da de var 14 år, har de ifølge Steen Jørgensen ikke glemt deres gamle barndomsklub.

Daniel Agger er jævnligt til stede på det lille anlæg på Kettegårds Allé, hvor han følger sin søn på U-6 holdet, ligesom Krohn-Dehli ofte ser sin bror spille for klubbens 1. hold. Sammen med Kim Christensen, der først tog springet som 19-årig, og som har to sønner i klubben, stiller de tre gamle Rosenhøj-drenge gerne op, når der skal deles priser ud ved sæsonafslutningen.

Daniel Aggers fremtidige tilknytning til klubben er i øjeblikket et stort samtaleemne i Rosenhøj. Situationen er nemlig den, at landsholdsanføreren er flyttet til Frederiksberg, og snakken går derfor på, om sønnen bliver i klubben. Steen Jørgensen tror det ikke.

- Der er et stykke vej fra Frederiksberg til Rosenhøj, så mon ikke, at Daniel finder en anden klub til sin søn. Et godt gæt er, at det ikke bliver FCK.

Rosenhøjs bedste
Kaffen er blevet kold i de medbragte plastikkrus og samtalen, der for Steen Jørgensens vedkommende har været en tur ned af ”Memory Lane”, er ved at være slut. Det er tydeligt, at Rosenhøj ligger hans hjerte meget nært. På vej op ad kælderen er der tid til et sidste spørgsmål. Hvilken Rosenhøj-dreng var den bedste?

Steen Jørgensen er ikke i tvivl.

- Krohn-Dehli. Han kunne fra starten alt med en bold og var i en klasse for sig. Scorede han ikke 10 mål i en kamp, var det fordi, han havde en dårlig dag.

Læs del 1 her

Læs del 2 her