18. 09. 2015

FIFPro klager over FIFAs transfersystem

I et opgør med det globale transfersystem har den internationale spillerforening, FIFPro, har i dag indbragt en klagesag mod FIFA ved Europa Kommissionens Generaldirektorat for Konkurrence i Bruxelles.

FIFPro ønsker et opgør med det FIFA-styrede transfersystem, der af FIFPro betegnes som konkurrenceforvrængende, uberettiget og ulovligt, og som i sin nuværende form ikke længere kan retfærdiggøres gennem sportens særegne karakter.

”FIFA har fejlet i sin administration af professionel fodbold, på samme måde som det har fejlet i at lede sig selv. Nogle få aktørers kommercielle interesser trives, mens størstedelen af både spillere og klubber taber. Det er tid til at gå rettens vej og komme disse karteller til livs, da dem, der vinder på disse, er de største klubber, agenter og 3. partsejere,” siger Philippe Piat, FIFPro-præsident, i en pressemeddelelse.

Transfersystemet nuværende struktur blev aftalt i 2001, og det er ifølge FIFPro nu tid til at gøre op med den struktur, da transfersystemet ikke formår at leve op til dets formål, der bestod i at skabe stabilitet ift. kontrakter, finansiel solidaritet, konkurrencemæssig balance, integritet og stabile konkurrence forhold samt udvikling af unge spillere.

”Vi skal ikke frygte en fodboldverden uden et transfersystem,” siger FIFPro’s generalsekretær, The van Seggelen, og fortsætter:

”Gennem overenskomster kan vi skabe bedre arbejdsmarkedsregler. Med hensyn til klubbernes behov og sammen med en bedre model for fordeling af indtægter kan vi sikre fodboldens fremtid. Spillerne ønsker bæredygtige vilkår for både spillet og fodboldindustrien og vil handle ansvarligt ud fra det.”

FIFPro har i flere år forgæves forsøgt at forhandle en reform af transfersystemet på plads med de involverede interessenter, men er gang på gang strandet ved den første udfordring – at sikre, at spillere bliver betalt det, deres kontrakter lyder på.

”Tusindvis af medlemmer er desperate, når de måned efter måned går uden at få løn,” siger Theo van Seggelen og fortsætter:

”Alt imens industrien støt vokser, ser vi stadigt større ulighed og finansielle udfordringer for både spiller og klubber. Denne situation giver os ikke noget valg. FIFPro vil ikke se den anden vej, mens transfersystemet gør uoprettelig skade. Det er på tide med forandring.”

Læs FIFPro’s pressemeddelelse her

Læs FIFPro executive summary af sin klage til EU Kommissionen her