13. 08. 2015

Mads Øland: PFA har vores fulde opbakning

I Australien har det nationale fodboldforbund (FFA) overraskende opsagt de gældende overenskomster og vil ikke forhandle videre. PFA har Spillerforeningens fulde opbakning.

Der er krise i australsk fodbold. Det nationale fodboldforbund, Football Federation Australia (FFA), har nemlig opsagt de gældende overenskomster og vil ikke forhandle videre med den australske spillerforening, Professional Footballers Australia (PFA), der repræsenterer de australske spillere. PFA indgår aftaler på vegne af Socceroos (herrerne), Matildas (kvinderne) og spillerne i A-League. PFA anser det som et krigsskridt og en tilkendegivelse af, at FFA ikke længere anerkender PFA. Det meddeler spillerforeningen i en pressemeddelelse den 12. august 2015

Situationen i Australien kan minde om det, der udspillede sig tidligere på året i dansk fodbold. I marts 2015 kom DBU således også med en overraskende udmelding. DBU meddelte, at der var sammenbrud i forhandlingerne om nye landsholdaftaler. Efter længere tids forhandling kom aftalerne dog på plads til stor glæde for spillerne, der bibeholdte Spillerforeningen som forhandlingsrepræsentant. Netop nu er Spillerforeningen og DBU ved at implementere de nye aftaler for henholdsvis A-, U21- såvel som kvindelandsholdet til glæde for både spillerne og DBU.

Læs også: FIFPro støtter PFA

Derfor har den australske spillerforening også Spillerforeningens fulde opbakning, udtaler Mads Øland, direktør i Spillerforeningen:

- Det er en overraskende udmelding, som vi fra Spillerforeningens side tager afstand fra. Vi bakker 100 % op om de australske spilleres ret til at bruge deres nationale spillerforening som forhandlingsrepræsentant. PFA har vores fulde opbakning.

PFA har repræsenteret de australske spillere i forhandlingerne om både overenskomster og landsholdsaftaler siden 1993.