10. 07. 2015

Marta: FIFPro giver os en stemme

Med nogle af verdens bedste kvindelige fodboldspillere i spidsen har FIFPro lanceret en række initiativer, der skal give kvindelige fodboldspillere samme muligheder som deres mandlige kollegaer.

Den 3. juli afholdte FIFPro pressemøde i Vancouver. Her offentliggjorde den internationale spillerforening, at de for fremtiden vil yde en større indsats for kvinder, der skal have samme muligheder og rettigheder som deres mandlige kollega. Det sker gennem en række nye initiativer, der skal forene kvinderne og give dem en fælles stemme.

Et af initiativerne er direkte optagelse. Kun 26 ud af FIFPros 58 medlemslande – heriblandt Spillerforeningen – tilbyder i skrivende stund optagelse til kvindelige fodboldspillere. Det er blandt andet derfor, at FIFPro nu for første gang nogensinde giver mulighed for direkte optagelse i FIFPro uden om den nationale spillerforening. Det sker altså med henblik på at sikre kvindelige fodboldspillere de samme vilkår som mænd.

En af frontfigurerne i FIFPros kamp for kvindelige fodboldspilleres vilkår er en af verdens bedste kvindelige fodboldspillere, nemlig den brasilianske verdensstjerne Marta.

- FIFPro giver os muligheden for at blive hørt på verdensplan, som Marta fastslog det på pressemødet i Vancouver.

Også den spanske landsholdsanfører, Verónica Boquete, der sidste år vandt Champions League med den tyske klub Frankfurt, var til stede i forbindelse med pressemødet. Hun sætter også pris på FIFPros engagement.

- I takt med kvindefodboldens stigende popularitet, tager vi et afgørende skridt i målet om at bringe fairness, respekt og ligestilling til kvindernes spil. Ingen spiller skal stå alene, og det sørger FIFPro for, hvilket vi spillere er ekstremt taknemmelige for, tilføjede Verónica Boquete på selvsamme pressemøde.

Se Marta, danske Line Røddik og en række andre kvindelige profiler tale om FIFPro her: