11. 09. 2015

Mit største øjeblik: en særlig dag i juni.

Fodbold er spækket med store øjeblikke. Nogle står stærkere end andre. Spillerforeningen hylder hver anden fredag vores fodboldhelte og holder liv i deres største øjeblik. Her kommer tidligere landsholdsspiller Søren Lerbys største øjeblik.

Af Dan Hirsch Sørensen

Han tænkte ikke så længe over tingene, da han drønede rundt på Europas midtbaner. Men lige nu er der stille i telefonen. Ikke fordi forbindelsen til det sydspanske, hvor Søren Lerby har slået sig ned, er dårlig. Lerby, der i dag driver en agentvirksomhed med adresse i Amsterdam, tænker sig bare godt og grundigt om. Der er mange øjeblikke at vælge imellem, blandt dem adskillige hollandske mesterskaber, et par tyske og en europæisk titel. Men det er ikke nogen af klubkampene, der vinder. Det er en legendarisk landskamp, som Søren Lerby fremhæver som sit største øjeblik i karrieren.
- Det er svært. Men det må blive landskampen i Idrætsparken grundlovsdag i 1985 mod Sovjet. Det er vel den bedste kamp, der er spillet i dansk landsholdsfodbolds historie. Det var en ære at være med i så god en kamp, fortæller Søren Lerby.
For ham var kampen også noget særligt, fordi den var stærkt medvirkende til, at Danmark kom med til det første VM nogensinde.
- Jeg husker især, at der var en kæmpe stemning. Det var helt fantastisk. Vi vidste godt, at vi havde et rigtig godt hold på det tidspunkt, men vi vidste også, at vi skulle op mod et helt fantastisk hold, så det ville blive en svær kamp. Meningen var, at vi skulle starte kampen stille og roligt. For lige at se russerne an. Vi ville ikke risikere at løbe ind i deres berygtede kontramaskine. Men det gik jo fuldstændig modsat. Vi kunne bare ikke lade være, for vores hold og indstilling var slet ikke til det forsigtige dengang. Vi havde det undervejs svært i kampen, og det var virkelig en intens fodboldeftermiddag, siger Søren Lerby.
Den gamle midtbanegeneral har set mange fodboldkampe siden og følger fodbolden tæt qua sin rolle som agent. Han er med på, at fodbolden har været igennem en rivende udvikling, men alligevel synes han stadig den dag i dag, at kampen grundlovsdag 1985 holder niveau.
- Det var et festfyrværkeri af chancer. Det gik helt amok fra kampens start. Og det blev en kamp i et imponerende højt tempo. Også højere end mange andre kampe på det tidspunkt, og derfor kan man stadig godt holde ud at se den, understreger Søren Lerby.
Se eller gense Søren Lerbys største øjeblik her:

Fakta om Søren Lerby:
*Debuterede på det danske A-landshold i 1978 mod Irland
*Spillede 67 A.-landskampe og scorede 10 mål
*Spillede sidste landskamp i 1989 i en VM-kvalifikationskamp mod Rumænien
*Spillede i Taastrup, Fremad Amager, Ajax Amsterdam, Bayern München, Monaco og PSV Eindhoven
*Vandt i 1988 mesterholdenes Europa Cup med PSV
*Var træner for Bayern München fra oktober 1991 til marts 1992