28. 08. 2015

Mit største øjeblik: Sammensmeltning mellem roligans og landsholdet

Fodbold er spækket med store øjeblikke. Nogle står stærkere end andre. Spillerforeningen hylder hver anden fredag vores fodboldhelte og holder liv i deres største øjeblik. Her kommer landstræner Morten Olsens største øjeblik.

- Jeg er privilegeret, for der er nogle stykker, der kunne fortjene at blive hevet frem. Mange vil sikkert synes, at jeg skulle vælge kampen mod Sovjet grundlovsdag i 1985. Men jeg tager alligevel en anden kamp. Vores landskamp på Wembley i 1983. Her skete der en sammensmeltning mellem roligans og det danske landshold. Jeg tror, der var 20.000 danskere på Wembley, og vi havde aldrig haft så mange tilskuere med på udebane. Det var den kamp, der satte det hele i gang for dansk landsholdsfodbold, og det var den kamp, der var grundstenen i vores kvalifikation til EM i 1984, fortæller Morten Olsen.

Danmark vandt kampen mod England 1-0 på et mål på straffespark af Allan Simonsen.

- Det var nok gået op for os selv lidt inden, men for hele fodboldverdenen gik det for alvor op for alle sammen den septemberaften i London, at vi kunne spille fodbold. Den måde, vi tog til Wembley og spillede på, er stadig noget af det største for mig. Det var altså ikke hvilken som helst modstander, vi stod over for. Og Wembley var fodboldens mekka. Den tro og overbevisning, vi spillede med, tog virkelig kegler. Og den videre historie fra den kamp er jo fortalt, siger Morten Olsen.

Morten Olsen kan stadig genkalde sig følelsen i minutterne efter kampen. Han sad selv med en berusende følelse i omklædningsrummet over at have slået en modstander som England på den måde og på det stadion.

- Vi spillede virkelig med brystet fremme alle mand. Vi vidste, at vi var gode, og den enkelte vidste, at han var god. Selvfølgelig havde vi også lidt tur i den. Ole Kjær har en fantastisk redning til sidst. Men alt gik op i en højere enhed. Og det er sådan en aften, man rigtig finder ud af, hvorfor man spiller fodbold på det her plan. Du gør det for dig selv og for publikum. Alt gik op i en højere enhed, og for mig er den kamp på Wembley stadig en milepæl i dansk fodbold, understreger Morten Olsen.

Se eller gense Morten Olsens største øjeblik

Fakta om Morten Olsen:

• Debuterede på landsholdet i 1970 mod Norge
  • Spillede 102 A-landskampe og scorede fire mål
  • Var den første spiller til at nå 100 landskampe for Danmark
  • Spillede sidste landskamp i 1989 mod Brasilien. Danmark vandt 4-0 og Morten Olsen scorede det første mål
  • Spillede i B1901, KSV Cercle Brügge, Racing White Molenbeek, RSC Anderlecht og 1. FC Köln.
  • Årets Spiller i 1983 og 1986
  • Har været klubtræner i Brøndby IF, 1. FC Köln og Ajax Amsterdam