22. 04. 2015

Ny struktur for FIFPro Tournament og spændende lodtrækning

FIFPro kan i år fejre 50 års jubilæum. I den anledning er FIFPro Tournaments struktur blevet ændret. Og den nye struktur har budt på en spændende lodtrækning for de danske repræsentanter.

I 2005 inviterede den internationale spillerforening, FIFPro, for første gang til FIFPro Tournament, der en turnering for kontraktløse spillere. Det har de gjort hvert år lige siden, og i år er ingen undtagelse. I år kan FIFPro tilmed fejre 50 års jubilæum, og i den anledning er turneringens struktur blevet ændret. Dermed skal FIFPros medlemslande ikke kun mødes i Amsterdam, som de plejer.

Den nye struktur betyder nemlig, at kampene spilles nu over 2x45 minutter, mens 1/8-dels- såvel som kvartfinalerne er blevet fordelt blandt de forskellige medlemslande. Og efter lodtrækningen, som blev foretaget i sidste uge, står det klart, at de danske spillere skal en tur til Polen for at spille 1/8-delsfinale. Det er en udfordring, som træner og koordinator for Spillerforeningens hold, Kresten Blæsild, ser frem til.

- Det er en rigtig god lodtrækning, og jeg forventer, at Polen kan mønstre et stærkt mandskab. Når det så er sagt, så er det også en modstander, vi bør have en fair chance for at slå. Og det skal også med i betragtningen, når man vurderer lodtrækningen, for vi vil selvfølgelig helst have, at spillerne får så mange kampe i benene som muligt, fastslår Kresten Blæsild, der byder den nye struktur velkommen.

- Det er et spændende initiativ. De her kampe er et udstillingsvindue for spillerne og en god mulighed for at få nogle kampe i benene for de spillere, der på det pågældende tidspunkt står uden kontrakt. Samtidig er det også en god mulighed for at få nogle gode oplevelser og se nogle andre lande og stadions, end man er vant til.

Varmeste anbefalinger fra Ibenfeldt
Sidste år var Mads Ibenfeldt en af de spillere, der udgjorde Spillerforeningens hold. For Mads Ibenfeldts vedkommende var sidste års turnering en stor succes. Han var nemlig en af de mange danske spillere, der fik tilbudt en kontrakt i kølvandet på turneringen.

- FIFPro Tournament er en rigtig, rigtig god turnering for spillere, som både mangler en kontrakt og mangler kampe i benene.

- For mit vedkommende var det en kontakt dernede, der gjorde, at jeg pludselig fik en mulighed. Southend manglede en stor midtstopper, og via min agent fik jeg formidlet, at jeg var klar. Så jeg måtte hjem før tid for at stille til start om mandagen, uddyber han om skiftet til den engelske klub, fortæller Mads Ibenfeldt, der foruden en ny kontrakt også fik sig en stor oplevelse.

- For mig handler fodbold også om oplevelser. Og FIFPro Tournament er en oplevelse. Det er en god turnering, og det er spændende at konkurrere med andre nationaliteter på et højt niveau under professionelle forhold, mener han.

Tilmeld dig preseason-træning allerede nu
Forud for FIFPro Tournament inviterer Spillerforeningen vanen tro til preseason-træning. De åbne træninger foregår igen i år på Fremad Valbys baner, og tilmelding er åben allerede nu.

Kontakt Kresten Blæsild på kresten.blæsild@spillerforeningen.dk eller 33 30 13 37 for tilmelding eller mere information om FIFPro Tournament og Spilleforeningens preseason-træning.