07. 07. 2015

Pechsteins kamp kan få betydning for 65.000 fodboldspillere

FIFPro støtter den tyske Claudia Pechstein. Speed skateren har siden 2009 kæmpet for sin ret til en uafhængig og upartisk rettergang. Kampen kan få betydning for alle atleter - også fodboldspillere - og støttes altså af FIFPro.

Efter VM i Norge i 2009 blev Claudia Pechstein beskyldt for bloddoping. Den femdobbelte OL-guldvinder endte med at blive suspenderet i to år. Claudia Pechstein, der har afvist beskyldningerne om doping, appellerede dommen til CAS, som siden stadfæstede karantænen.

Siden CAS’ stadfæstelse har Pechstein kæmpet for retten til at føre sagen ved de nationale domstole i Tyskland, hvor hun er statsborger. Alle atleter har som borgere og arbejdstagere retten til en upartisk og uafhængig rettergang, og de tyske domstole har siden vurderet, at disse betingelser ikke var opfyldt i forbindelse med Pechsteins sag ved CAS. Det betyder, at Pechstein nu får mulighed for en upartisk og uafhængig rettergang ved de tyske domstole.

Årsagen til, at FIFPro går ind i en dopingsag, der vedrører en tysk speed skater, er, at sagen kan få betydning for alverdens atleter – heriblandt den internationale spillerforenings 65.000 medlemmer. Sagen handler nemlig ikke blot om dopinganklagerne, men er i lige så høj grad af principiel karakter, fordi den handler om retten til en fair rettergang ved en upartisk og uafhængig domstol.