15. 12. 2015

Steinlein: Vi skulle have brugt et andet ord

I sensommeren 2015 blev lærepenge et fyord i dansk fodbold. Læren i FC Midtjylland er, at lærepenge nok skal skiftes ud med et andet ord en anden gang.

Dette er et uddrag af artiklen ’Læren om lærepenge’ fra Indersiden 15-3. Læs hele artiklen her.

Fodboldens nyeste fyord er lærepenge. Det har Claus Steinlein og FC Midtjylland lært på den dyre måde. Kritikken af midtjydernes retorik var stor, da ”lærepenge” blev brugt om det samlede nederlag til Apoel Nicosia. Koret af kritikere tæller bl.a. Peter Kjær. Han mener, at lærepengene er betalt.

- I dag er vi i Danmark topprofessionelle i stort set alle klubber, og i FC Midtjylland er man nogle af dem, der er længst fremme på de fleste parametre. Vi har herhjemme adgang til alle redskaber, der skal optimere på alle punkter, og derfor kan jeg ikke få ind i mit hoved, at vi skal tale om lærepenge. Vi har lært nok. Midtjylland var bare ikke gode nok på dagen. De fejlede bare. Om det var nervøsitet, ved jeg ikke. Men tal ikke om lærepenge. Lærepengene er betalt, forklarer Peter Kjær.

I bagklogskabens lys vurderer Claus Steinlein også, at de nok skulle have brugt et andet ord end lærepenge.

- Men vi må bare erkende, at vi ikke performede. På statistik og chancefordeling og alle de parametre, vi ellers måler en kamp på, ville vi syv ud af 10 gange have slået Apoel. Vi lavede et par personlige fejl, og det skal vi lære af. Jeg kan godt følge dem, der siger, at dansk fodbold blev bombet tilbage. Men FCM er kun en 15 år gammel klub, så vi kan hele tiden lære. Men havde vi kunnet lave de interviews om efter kampen, skulle vi selvfølgelig have brugt et andet ord end lærepenge. Det kan jeg godt se nu.

- Måske skal vi også lige vænne os til, at vi er en storklub i Danmark, som mange mennesker har forventninger til. Jeg forventer også nu, at de samme mennesker anerkender og respekterer, at vi efterfølgende slår Southampton ud og kvalificerer os til Europa Leagues gruppespil. Det er trods alt første gang i klubbens historie, at vi kommer igennem nåleøjet til et europæisk gruppespil, uddyber Claus Steinlein.