22. 06. 2015

Thomas Lindrup: Fantastisk med ny struktur

Kun en godkendelse fra DBU står i vejen for en ny struktur i Alka Superligaen. Spillerforeningen og spillerne hilser den nye struktur velkommen.

Først kunne klubberne ikke blive enige. Mens visse klubber ønskede færre hold i Alka Superligaen, ville andre have flere. Derfor blev måneders arbejde parkeret. Ni dage efter den udmelding meddelte Divisionsforeningen så i en pressemeddelelse, at klubberne alligevel var blevet enige om en ny struktur. Og det er til glæde for spillerne og spillet, mener Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup.

- Vi hilser den nye struktur velkommen. Hypercubes undersøgelser viser, at den nye struktur vil styrke ligaen – både sportsligt og kommercielt. Strukturen kommer til at give flere spændende kampe og højere kvalitet, og det kommer alle til gode. Det glæder vi os selvfølgelig over.

Sådan bliver strukturen
Den nye struktur kommer til at tælle 14 hold i stedet for de nuværende 12. Samtlige 14 hold deltager i et grundspil, hvor holdene møder hinanden to gange. Efter de 26 indledende runder tager de seks bedste hold alle deres point med over i et slutspil, hvor de møder hinanden to gange. De 10 runder afgør, hvem der bliver mester.

Grundspillets otte dårligste hold bliver inddelt i to puljer af fire hold, der også møder hinanden to gange. De to bedste hold i hver pulje mødes i semifinaler og en efterfølgende finale. Vinderen af finalen mødes i en endelig playoff-kamp mod en fra det øverste lag om den sidste europæiske plads (det afhænger af antallet af europæiske pladser).

De fire dårligste hold i den nederste halvdel spiller et nedrykningsslutspil, hvor ét hold rykker direkte ned, mens to hold mødes med nummer to og tre fra 1. division i to playoff-kampe om op- eller nedrykning.

- Vi får en struktur med mange kampe, hvor der er meget på spil. Det gælder både i top og i bund i forbindelse med de forskellige slutspil. Samtidig har grundspillets kampe den vanlige værdi, fordi man tager alle point med over i slutspillene. Det er en forbedring, som kommer ligaen og dermed spillerne til gavn, fastslår Thomas Lindrup.

Den nye struktur omfatter som nævnt 14 hold. Det betyder, at der i den kommende sæson blot skal findes én nedrykker, mens tre hold fra 1. division rykker op.