05. 11. 2015

Transfersystemet svigter spillerne

Manglende løn, brudte løfter, chikane og trusler. Det er virkeligheden for tusindvis af fodboldspillere verden over. Og det spiller transfersystemet en stor rolle i.

Spillerne i Danmark står generelt godt pga. deres overenskomst. Derfor er der kun få tilfælde på spillere i Danmark, der chikaneres eller snydes af deres klub, mens der hver eneste sæson er tusindvis af spillere rundt om i verden, der måned efter måned går uden løn, oplever diskrimination og chikane eller oplever, at deres rettigheder ikke respekteres af deres klub. Problemer, der alle er afledt af transfersystemet. Det mener Theo van Seggelen, generalsekretær i FIFPro, den internationale spillerforening.

- Transfersystemet har svigtet spillerne. Hvor er beskyttelsen og respekten for kontrakter, når tusindvis af spillere hvert år går uden at få løn?

Det grundlæggende princip bag transfersystemet var at skabe balance mellem arbejdskræftens fri bevægelighed og opretholdelse af kontrakter. Desværre er spillerne ikke beskyttet i tilstrækkelig omfang af transferreglerne, mens klubberne beskyttes, så det i den grad trumfer spillernes rettigheder og muligheder for at søge arbejde i en anden klub, end den de har kontrakt med.

Samtidig betyder de besværlige tvistløsningsmuligheder og manglen på sportslige sanktioner ift. klubberne, at mange klubber indirekte tilskyndes til at misligholde kontrakter med spillere, da risikoen for sanktioner er minimal.

- Det forfejlede transfersystem er direkte skyld i de trængsler, som spillere oplever over hele verden. Systemet er ment til at sikre beskyttelse for både spiller og klub, men virkeligheden er dog, at 99 pct. af alle spillere, lige fra Østeuropa til Sydamerika og Asien, er i klubbernes vold, siger Theo van Seggelen, generalsekretær i FIFPro, der bakkes op af Mads Øland, direktør i Spillerforeningen:

- Spillerforeningen støtter FIFPros klage over transfersystemet. Fodboldspillerne er opsatte på at ændre et system, hvor de ikke er ordentligt beskyttet eller respekteret. Mens spillerne her i Danmark er godt beskyttet, oplever mange af vores øvrige medlemmer af FIFPro at stå uden løn eller blive chikaneret af deres klubber. Derfor står vi sammen for at forbedre forholdene for alle spillere verden over, siger Mads Øland og uddyber:

- Disse problemer kan se ud til at være enkelte nationale tilfælde, men sandheden er, at de er et udtryk for en global problematik, der udspringer af strukturelle problemer i fodboldverden. Vi er nødt til at gøre systemet bedre, så klubber kan drives på sund og fornuftig vis og tilbyde gode jobs, hvor spillerne og spillernes rettigheder bliver respekteret og beskyttet, slutter Mads Øland.