10. 09. 2015

VM i fodbold er ikke muligt på 28 dage

FIFPros general sekretær Theo Van Seggelen mener ikke, det er muligt at afholde VM på 28 dage i forhold til de normalt 31 til 32 dage. Det vil i givet fald gå ud over spillernes helbred.

I forbindelse med VM i Qatar har FIFA valgt at mindske antallet af spilledage for at reducere påvirkningen på de respektive klubturneringer. I den sammenhæng har man fjernet muligheden for, at de respektive landshold kan mødes 14 dage før turneringen reelt afholdes.

- Kan du forestille dig, at spillerne skal spille ligakampe lørdag eller søndag for derefter at skulle rejse tilbage til deres respektive lande om mandagen. Herefter vil landstrænerne netop kun lige kunne nå at hilse på spillerne inden afrejse til Qatar, siger Theo Van Seggelen, general sekretær i FIFPro.

FIFA besluttede i marts i år, at afholde VM i år 2022 i Qatar, som vil blive afholdt i november og december for at undgå sommervarmen. Dette bekymrer Theo Van Seggelen, som mener, at de nationale ligaer vil fortsætter under VM.

- De kommer til at fortsætte med at spille rundt omkring i Verden, hvilket vil få kæmpe stor indflydelse på seertallene, siger Theo Van Seggelen.

Kritik af arbejdsforholdene i Qatar
Det meste af den arbejdsstyrke, som arbejder på VM stadions og infrastruktur i Qatar, er udenlandsk arbejdskraft. Mange internationale menneskerettighedsorganisationer har stillet spørgsmålstegn ved arbejdsvilkårene i forbindelse med opførelsen af VM-projekterne.

Qatar benægter, at arbejderne bliver behandlet dårligt og siger, at forholdene er blevet forbedret siden det blev endeligt bekræftet, at Qatar skulle afholde VM i år 2022. Dette er FIFPro langt fra enige i.

- Så længe de ikke vil ændre på arbejdsvilkårene, vil vi ikke deltage i nogle begivenheder afholdt i Qatar, siger Theo Van Seggelen.