12. 06. 2015

VM i Qatar: Hollandsk fagforening vil trække FIFA i retten

Qatar er forsat på dagsordnen. Mens Tom Høgli mener, at stjerner som Ronaldo, Messi og Zlatan skal gå ind i sagen, mener den hollandske fagforening FNV, at FIFA er medskyldige i de mange migrantarbejderes død.

I 2012 og 2013 døde sammenlagt 964 migrantarbejdere i Qatar. Og det er et tal, der forventes at stige kraftigt i 2014 og 2015 grundet byggerierne forud for VM 2022. Samtidig lever over en million migrantarbejdere under mildest talt kummerlige forhold. Dem kæmper blandt andre FCK-spilleren Tom Høgli for at hjælpe.

- First of all, we need to take care of the brave workers in Qatar! They are heroes who needs our help, som den norske FCK-spiller skrev på Twitter.

Men Tom Høgli kan ikke vinde kampen alene. Derfor opfordrer han Ronaldo, Messi, Zlatan og alle andre spillere til også at gå ind i dialogen med FIFA.

- Det er FIFA, som må gøre noget. Vi kan ikke arrangere et mesterskab på den måde. Det er helt forkert, mener Tom Høgli, som dog går ind for dialog i stedet for boykot.

- Jeg vil ikke ligge mig i skyttegraven og gå i krig mod FIFA. Jeg tror på dialog, og på at vi kan finde nogle gode løsninger sammen, tilføjer Tom Høgli til norsk TV2.

Helt så dialogsøgende er den hollandske fagforening FNV ikke. Ifølge magasinet Sport Executive har FNV hyret en af Hollands førende menneskerettighedsadvokater. Hensigten er at finde ud af, om de kan trække FIFA i retten.

- Vi undersøger i øjeblikket, om vi kan trække FIFA for en schweizisk domstol. Men, som du ved, det er meget jura – og der vil formentlig gå et par måneder, før vi ved, om det lykkes, siger Arjen Zegers, presseansvarlig i FNV, til Sport Executive.

Qatar til debat på Folkemødet
Fra Spillerforeningens side er der fortsat fokus på Qatar. Af samme årsag deltager Spillerforeningens direktør, Mads Øland, i en debat under overskriften ”VM, Qatar og migrantarbejdere” på Folkemødet den 13. juni. Her vil Mads Øland fastslå Spillerforeningens meget kritiske holdning til VM i Qatar. Den adresserede Mads Øland ligeledes i forbindelse med hans 1. maj-tale, hvor han bl.a. sagde følgende:

- Migrantarbejderne er kort sagt moderne slaver, der nu bygger faciliteterne til verdens største ”fodboldfest”. For festen må siges at være feset ud, når der i skyggen af VM i 2022 kan være over 4.000 døde migrantarbejdere.

- Vi ønsker ikke at spille VM på ryggene af tusinder af døde arbejdere. Derfor må politikere, FIFA, DBU, sponsorer, os og alle andre interessenter også lægge pres på Qatar og blive ved med at stille krav til regimet, som Spillerforeningens direktør ligeledes fastslog.

I lyset af den seneste tids udvikling i FIFA vil Mads Øland uddybe argumentationen, når han sammen med Gunde Odgaard, Jakob Sheikh og Mads Bugge Madsen debatterer ”VM, Qatar og migrantarbejdere” i Folkets Hus 19:30-20:30 lørdag den 13. juni.