30. 03. 2016

Belgisk fodbold indgår unik aftale

Den belgiske spillerforening har sammen med de to belgiske ligaer Pro League og Nationale Voetballiga indgået en aftale, som forbyder klubberne at isolere spillere fra resten af holdet.

Den internationale spillerforening, FIFPro, er meget positive overfor det nye initiativ, og ønsker at kopiere aftalen til resten af Europa. FIFPro oplever mange sager med klubber, som tvinger enkelte spillere til at træne alene og isoleret fra resten af holdet.

- I løbet af hver eneste transferperiode bliver vi informeret om et antal spillere, som føler sig urimelig behandlet af deres klub. Klubberne forsøger at tvinge spillerne til at forlade klubben ved at lade dem træne alene og separat fra resten af holdet, siger Stijn Boeykens, sekretær i den belgiske spillerforening.

Den kollektive aftale mellem den belgiske spillerforening og de to ligaer vil træde i kraft i 2016-17 sæsonen og inkluderer fire minimumskrav, som klubberne skal overholde:

• Spillere skal have mulighed for at træne med en trup, som spiller turneringskampe
  • Et individuelt træningsprogram er kun tilladt, hvis en spiller er skadet eller er på vej tilbage fra en skade
  • Træning skal ske under supervision fra en kvalificeret træner, som er en del af den tekniske stab
  • Træning skal foregå indenfor normal arbejdstid

Læs mere om den belgiske aftale her.