15. 04. 2016

Boilesen om fodboldbranchen: Vi er en salgsvare

Nicolai Boilesen har gennemgået et ”lorteår”. Det har lært ham, at fodboldspillere er en salgsvare. Det fastslår den nuværende Ajax-spiller i et interview til DR.

Nicolai Boilesen har længe ikke måtte træne, spise eller spille kampe med Ajax Amsterdams førstehold. Årsagen? At den nu tidligere Ajax-anfører ikke ville forlænge sin kontrakt. Det har lært den 23-årige back, at fodboldspillere blot indtager rollen som en salgsvare i en kynisk fodboldbranche.

Læs også: Mads Øland om alene-træning: Ikke en mulig sanktion

- Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke har været et lorteår, og at det hele har været fantastisk. For det har det ikke. Det har været hårdt. Der er ikke en eneste fodboldspiller, der ikke ville synes, at det var hårdt at få at vide, at man ikke må spille fodbold eller træne i et helt år, siger Boilesen til DR, før han fortæller om de erfaringer, han har gjort sig om branchen det seneste års tid:

- Fodbolden er en kynisk branche. For at være helt ærlig handler det i sidste ende for klubberne om penge. Vi er en salgsvare, og for dem handler det om at tjene penge.

Læs også: Risgårds græske kaos: Kørte som død og helvede for ikke at blive fyret

Historien om Nicolai Boilesen er også historien om en verden, hvor tingenes tilstand hurtigt kan forandre sig. Det ene øjeblik er man anfører, det næste øjeblik må man end ikke spille kampe for reserveholdet.

- Men det kan gå hurtigt: Den ene dag kan man være helt, den anden skurk – det lærer man ikke at tage så tungt. Man lærer ikke at læse så meget på de sociale medier og medier generelt og at fokusere mere på sig selv. Ikke at høre på hvad andre har at sige, for alle andre får hurtigt en mening omkring mig både fodboldmæssigt og personligt, selv om de ikke kender mig.

Læs hele artiklen her