14. 04. 2016

FIFA Rapport: Spillernes rettigheder krænkes

FIFPro, den internationale spillerforening, hilser konklusionerne i ny FIFA rapport om menneskerettigheder velkommen. Rapporten bakker FIFPros påstande op om spillerchikane, handel med mindreårige og anbefaler en gennemgang af fodboldens voldgiftsret.

Dagens FIFA rapport om menneskerettigheder fremhæver, at fodboldspillere skal have mulighed for at føre en retssag ved en ikke sportslig domstol, når der er tale om brud på elementære menneskerettigheder.

Professor John G. Ruggie fra Harvard Universitet står bag rapporten. Han er en af verdens fremmeste eksperter inden for menneskerettigheder. John G. Ruggie konkluderer i rapporten, at fodboldspillere ofte tvinges til at underskrive voldgiftsaftaler, som forhindrer dem I at føre retssagerne ved nationale domstole.

FIFPro mener ikke, at fodbolddomstolene FIFAs Dispute Resolution Champer (DRC) og Court of Arbitration for Sport (CAS), giver spillerne de samme rettigheder som almindelige arbejdere. Undersøgelser foretaget af FIFPro viser, at sager i FIFAs DRC kan tage mere end to år, og dermed skade fodboldspilleres relativt korte karriere

Du kan læse hele historien her