13. 04. 2016

Risgård: Snak med Spillerforeningen inden du skriver under

Kasper Risgård gennemlevede enhver spillers mareridt. Han måtte ikke spille og fik ikke løn, men kunne ikke komme ud af kontrakten. Det kunne være undgået, hvis kontrakten var blevet læst igennem af Spillerforeningen. Derfor er hans opfordring også klar: Snak med Spillerforeningen, før du skriver under.

I 2010 skiftede Kasper Risgård til den græske Athen-klub Panionios GSS. Men skiftet blev ikke det eventyr, som Kasper Risgård havde håbet på. Som den nuværende AaB-spiller fortalte i et eksklusivt interview med Spillerforeningen, var opholdet et helvede, hvor han og kæresten Julie af flere omgange var decideret bange.

Klubben forsøgte med magtmisbrug i form af enorme bøder, træning uden bold og manglende udbetaling af løn at få Kasper Risgård til at misligholde kontrakten. Efter seks måneder i et sandt fodboldmareridt kom den nuværende AaB-spiller fri af kontrakten.

Det kunne Risgård dog have undgået, hvis han havde haft Spillerforeningens jurister til at læse kontrakten med den græske klub igennem, før han skrev under. Det skyldes, at der eksempelvis kan indskrives klausuler i kontrakten, der gør det både lettere og hurtigere at komme ud af kontrakten for den pågældende spiller, hvis klubben – som i Risgårds tilfælde – misligholder aftalen.

- Jeg vil opfordre alle spillere til at få læst deres kontrakt igennem af Spillerforeningen, hvis de er det mindste i tvivl. I flere udenlandske ligaer er man ikke beskyttet lige så godt, som det er tilfældet i Danmark, og derfor skal man være varsom med, hvad man siger ja til. Det kan umiddelbart se godt ud på papir, men der er en række juridiske aspekter, man skal være opmærksom på, fastslår Kasper Risgård.

Et klubskifte kan være en hurtig proces. Det ved Kasper Risgård alt om. Af samme årsag fik han ikke læst sin kontrakt igennem af Spillerforeningen. Det har han fortrudt lige siden. Den fejl vil han ikke lade sine kolleger begå.

- Det kan gå hurtigt i transfervinduet, men man skylder sig selv og sin familie at tage sig tid til at være ordentligt sikret. Jeg ved om nogen, hvor høj prisen kan være, hvis man ikke tager sig tiden, før man skriver under. Derfor kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at man tager sig den nødvendige tid og søger den rette rådgivning.

Har du spørgsmål til din nuværende eller kommende kontrakt? Så kontakt Spillerforeningen. Du finder vores kontaktoplysninger her.