26. 01. 2016

Show Racism the Red Card fylder 20 år

Show Racism the Red Card kan i år fejre sit 20 års jubilæum for kampen mod racisme og diskrimination. Kampagnen bruger fodboldens og spillernes høje status til at formidle kampagnens budskab.

Show Racism the Red Card markerede i sidste uge sit 20 års jubilæum med et uddannelsesarrangement på St. James Park, hvor Premier League klubben Newcastle United har hjemmebane. I arrangementet deltog flere tidligere professionelle fodboldspillere og nuværende Premier League spillere.

Show Racism the Red Card blev startet i 1996 som et uddannelsesprogram for at forebygge racisme. Kampagnen forsøger at komme racisme og diskrimination til livs ved at uddanne unge og gamle på skoler, arbejdspladser og rundt omring på fodboldstadions og på den måde forsøge at sætte fokus på racisme i samfundet.

Den internationale spillerforening, FIFPro, startede sit samarbejde med Show Racism the Red Card tilbage i år 2008. Samarbejdet mellem FIFPro og Show Racism the Red Card begyndte , da FIFPro assisterede Show Racism the Red Card med at lave en uddannelses DVD. På denne DVD deltog spillere som blandt andet Didier Drogba, Thierry Henry og Ryan Giggs.

Læs også: Stjernespillere giver racismen det røde kort

- Det er en fantastisk milepæl, at en organisation som Show Racism the Red Card kan fejre sit 20 års jubilæum. Vi er kommet langt siden starten tilbage i 1996, men det betyder ikke at racisme og diskrimination er udryddet fra professionel fodbold. Vi må desværre konstatere, at vi stadigvæk har brug for organisationer som Show Racism the Red Card. Kampen er ikke ovre, siger Tony Higgins, FIFPros talsmand for anti-racisme.

Kampagnen bliver også brugt i andre lande, hvor de lokale spillerforeninger også samarbejder med Show Racism the Red Card. Spillerforeningen lavede i år 2005 den danske version, kaldet Giv Racismen Det Røde Kort, for at sætte fokus på racisme og diskrimination i Danmark. Kampagnen var til at begynde med kun synlig på de danske fodboldbaner, men har siden udvidet sig til at sigte mod det brede kulturliv.

Læs mere om Giv Racismen Det Røde Kort her.

- Spillerforeningerne har altid haft en nøglerolle i forhold til vores anti-racisme kampagne, og vi ser fremad til at bygge videre på vores arbejde i det nye år, siger Ged Grebby, administrerende direktør i Show Racism the Red Card.

Læs hele historien om 20 års jubilæet for Show Racism the Red Card her.