17. 03. 2016

Spillerforeningen sætter fokus på hjernerystelser

Spillerforeningen afholdte i samarbejde med Nordisk Film Biografen Palads i går forpremiere for medlemmer på filmen Concussion med Will Smith i hovedrollen.

Det er i denne uge den internationale hjerne-uge, som blandt andet sætter fokus på hjernerystelser. Derfor inviterede Spillerforeningen, Håndbold Spiller Foreningen og Danske Elitesportsudøveres Forening deres medlemmer til forpremiere på filmen Concussion. Filmen handler om hovedskader i amerikansk fodbold. Spillerne i amerikansk fodbold oplever utrolig mange slag til hovedet, og disse slag kan i sidste ende blandt andet medføre Chronic Traumatic Encephalopathy (CTE), hjernerystelse eller andre alvorlige hovedskader.

Hjernerystelser skal tages alvorligt
Filmen viser, hvordan hovedskader, heriblandt CTE, ikke altid kan ses på skanninger. CTE opstår, fordi spillerne i amerikansk fodbold udsættes for utallige slag til hovedet i løbet af deres karriere. Filmen kan dermed være med til at få hjernerystelser på dagsorden. En dagsorden, som er vigtig, da hovedskader er et problem, som skal tages seriøst.

- Vi ser det som altafgørende, at spillere, trænere, ledere og andre i sportens verden bliver mere bevidste om symptomerne på en hjernerystelse og forstår alvoren i at tage dem seriøst. Det er en type skade, der ikke kan ses med det blotte øje og som derfor ofte ignoreres, siger Mads Øland, direktør i Spillerforeningen.

Når man bliver ramt på kraniet, skvulper hjernen rundt i hjernevæsken og rammer kraniet, så der også opstår skader andre steder end kun lige dér, hvor selve slaget rammer. Hvis man ikke holder sig i ro og efterfølgende får et nyt slag eller en ny hjernerystelse, øger det risikoen for, at man får alvorlige skader efter hjernerystelsen.

Det er ikke kun i amerikansk fodbold, at udøverne udsættes for utallige slag til hovedet i løbet af karrieren. Problemerne med hovedskader findes i mange sportsgrene, hvor også fodbold- og håndboldspillere er udsatte. Et eksempel kunne være tyskeren Christoph Kramer, som måtte lade sig udskifte i VM-finalen efter blot 14 min på grund af et sammenstød med en modstander. Efterfølgende udtalte tyskeren, at han intet kunne huske fra finalen.

Normalt forsvinder skaderne indenfor tre måneder. Men cirka 15 pct. af patienterne får langvarige skader som for eksempel hovedpine, koncentrationsbesvær og træthed. Læs mere om hjernerystelser og symptomer her.

Spillerforeningen afholder igen i aften forpremiere på Concussion – denne gang i Århus.