15. 06. 2016

Team Spillerforeningen: ProTreatment sætter fokus på den enkelte

Team Spillerforeningen afholder igen i år gratis sommertræning for medlemmer. Træningen foregår i både København og Århus med Spillerforeningens samarbejdspartner ProTreatment, der indgår som en fast del af træningen og står for den fysiske del.

Sommertræningen foregår på Fremad Valbys træningsanlæg, hvor vores kompetente trænere Erik Rasmussen og Klavs Rasmussen står for fodboldtræningen. Herudover er der i år også formiddagstræning, som varetages af ProTreatment, hvor fokus er rettet mere mod den enkelte spillers behov.

- Vi kan levere individuel rådgivning til den enkelte spiller. Vi bruger de øvelser, som vi har haft succes med gennem vores store erfaring med andre topspillere. Vi tager udgangspunkt i eksplosive øvelser, med en masse gentagelser og muskelaktivitet i de rigtige muskler. Det bliver ikke tung vægttræning, fordi vores erfaring siger os, at der er mindre risiko ved at bruge mindre vægt. Men det svarer stadigvæk til, at man løber 10-12 km. i en fodboldkamp, så det er vigtigt, at man bruger de rigtige muskler, siger Thomas Jørgensen, grundlægger af ProTreatment.

Formiddagstræningen består af et to timers træningspas, hvor der hovedsageligt er fokus på typiske områder, hvor fodboldspillere bliver skadet i forbindelse med opstarten.

- Der er mest fokus på underekstremiteten, det vil sige hofte, knæ og ankler. Man skal have aktiveret musklerne på den rigtige måde, og man skal bruge de enkelte muskler på det rigtige tidspunkt i bevægelserne. Man skal aktivere dem kort og hurtigt. Vi bruger meget af vores erfaring i forhold til, hvordan vi går ind og forebygger, hvis man er skadet. Vi har haft mange topspillere igennem med forskellige skadesproblemer, og derfor er vi godt rustet til at hjælpe, siger Thomas Jørgensen.

Træningspas bliver fysisk hårde
Det er træningspas, som bliver rigtig hårde for spillerne. Men samtidig er det også med til at skabe et godt udgangspunkt, hvor de vil rykke sig meget i løbet af perioden. ProTreatment har stor erfaring, når det kommer til at træne fodboldspillere og elitesportsudøvere og optimere deres bevægelser mest muligt.

- Team Spillerforeningen kommer til at træne rigtig hårdt. Det er meningen, at vores elitehold bliver flyttet med ud til træningen. Det kører normalt i Dragør, hver eneste dag fra kl. 10-13, men i sommerperioden bliver det så vidt, det er muligt, rykket til Valby, siger Thomas Jørgensen og fortsætter:

- Vi har fokus på nogle andre ting i forhold til klubberne, så der er ingen tvivl om, at vi kigger på det fra spillernes side, hvor vi er ligeglade med, hvem han konkurrerer med, og hvor han spiller. Vi kigger på de små ting. Den tilbagemelding vi får fra professionelle sportsfolk er, at de rykker sig rigtig meget. Så jeg tror godt, at de kan forvente, at de kan mærke deres ben på en god måde. De får nogle redskaber og en øget kapacitet.

De små ting betyder rigtig meget, når man kigger på en fodboldspiller, som typisk løber 10-12 km. i løbet af en kamp. Man kan opnå meget ved at rette små bevægelser. ProTreatment kigger meget på specifikke bevægelse i forsøget på at optimere den enkelte spiller mest muligt.

- Den fysiske del er rigtig interessant, det er ligeså meget, at man lærer at bruge sit hovedet. Man åbner for et nyt potentiale, hvis man skruer en lille smule på en bevægelse, så kan det have stor betydning. Så kan man lige pludselig spare noget det ene sted, som man kan bruge et andet sted. Eksempelvis skal et knæ køre ligefrem i stedet for ud til siden, og det samme kan siges om hælen. Det har stor betydning, når man skal vende osv. Her kan det være godt at spare med os. Der er ingen tvivl om, at de er i god form, men spørgsmålet er, om de er i den ”rigtige” gode form, siger Thomas Jørgensen.

Spillerforeningens sommertræning er uden tvivl med til at få spillerne i den rigtige form, hvilket betyder meget i en opstartsfase efterfølgende, når den enkelte spiller skal ud at træne i klubberne.

- Vi kan skrue lidt på den form, de kommer i, så vi kan tilpasse dem bedre til, den udøver de er. Dermed kan vi forebygge skader, og udnytte deres potentiale endnu bedre, slutter Thomas Jørgensen.

Program og tilmelding

Årets program for Team Spillerforeningen

Tilmelding til Team Spillerforeningen

Hvis du har spørgsmål kan du kontakte Kresten Blæsild på tlf: 22 32 18 55 eller på kresten.blaesild@spillerforeningen.dk.