23. 11. 2017

”Den dårligste bane, jeg har spillet på”

Banen i Helsingør var ikke Superligaen værdig. Det mener Jonas Brix-Damborg, der ikke mindes at have spillet på så dårlige en bane.

AF MICHAEL HEHR

- Den var en skandale.

Så klar var meldingen i sms’en fra Jonas Brix-Damborg, da han som anfører blev bedt om at vurdere banen i Helsingør. Allerede umiddelbart efter fredagens kamp rettede flere spillere kritik af underlaget på Helsingør Stadion. Og den kritik er altså ikke aftaget.

- Banens beskaffenhed var rigtig dårlig. Det var lidt ligesom en gammel tipslørdag-kamp, hvor det hele bare var mudder. Dertil var der frost i banen, så vi fik is under knopperne og sejlede rundt. Det var på ingen måde optimale rammer for en god fodboldkamp, fastslår Jonas Brix-Damborg til spillerforeningen.dk.

Faktisk mener han ikke, at banen er Superligaen værdig.

- Det var en – mildest talt – elendig bane. Som vi snakkede om i omklædningsrummet, så mindede det mest af alt om en serie 4-kamp. Det var jo ikke bare én eller to, der skøjtede rundt. Det var alle spillere på banen. Den var ikke Superligaen værdig.

Ødelægger produktet

Jonas Brix-Damborg og de øvrige spillere er vant til at forberede sig på den kommende modstander. Det gør de altid. Men det ærgrer ham, at man som fodboldspiller i landets bedste række skal forberede sig på den bane, man skal spille på. At banerne i så høj grad påvirker spillet.

- Når vi skal til Silkeborg eller Nordsjælland, så er det altid en overvejelse, om vi skal træne på kunst i dagene op til. Op til kampen mod Helsingør havde vi også fået nys om, at banen var rigtig dårlig, og det tvang os til at omlægge vores spil for at tilpasse os banen. Det er lidt ærgerligt, at banen skal påvirke det.

Læs også: Baneeksperter punkterer myterne om kunstgræs

- Det er de vilkår, vi har at arbejde under, og det må vi indrette os efter. Det optimale ville være, at vi havde det samme underlag at spille på hver gang. Det giver et bedre produkt, og det giver bedre kvalitet. Jeg er helt overbevist om, at man kunne have fået en anderledes fodboldkamp, hvis vi havde spillet på en bedre bane. Vi havde i hvert fald grebet kampen markant anderledes an, tilføjer han.

Jonas Brix-Damborg synes, at det er ”pisse ærgerligt” at skulle spille på så dårlig en bane. Både fordi han er professionel, men også fordi det ødelægger produktet.

- Vi arbejder med de små detaljer i hverdagen for at optimere vores præstation. Jeg er med på, at vi er på vej ind i en periode, hvor det er sværere at holde en god bane. Men det kan jo sagtens lade sig gøre. Det ser vi flere steder. Det handler om, at man prioriterer det. Det burde være en prioritet for alle klubber at investere i en ordentlig fodboldbane. Det er også et punkt, hvor vi i Hobro kan blive endnu bedre, da vores bane ikke ligefrem står knivskarpt lige nu.

Læs også: Manden bag Danmarks Bedste Bane: Fansene har andel i hæderen

- Nu vandt vi kampen, og så er det lidt lettere at grine af bagefter. Men det var ikke sjovt. Der var i forvejen ikke mange tilskuere på tribunerne, og med den kvalitet kommer der næppe flere. Nu har jeg alligevel spillet nogle år i Superligaen, og jeg synes ikke at kunne huske, at det har været så galt, som det var for os i fredags. Det er den dårligste bane, jeg har spillet på i Superligaen, slutter han.

På lørdag, den 25. november 2017, tages græstæppet på Helsingør Stadion igen i brug. Det sker, når Helsingør tager imod AaB kl. 16:00.

Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 14 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Danmarks Bedste Bane 2017/18 bliver kåret til sommer. Men allerede efter sidste runde før vinterpausen offentliggøres det, hvilken bane der har været bedst i denne halvsæson. Du kan læse mere om kåringen og finde tidligere vindere her.