08. 05. 2017

Juraprofessor: Loven gælder også på Facebook

Et stort antal fodboldspillere oplever chikane og diskrimination. Det sker blandt andet på sociale medier. Men det er strafbart at true, komme med racistiske ytringer eller billige terror. Også på Facebook og Twitter.

AF MICHAEL HEHR

Chikane og diskrimination. Det er to begreber, der ikke er fremmede for professionelle fodboldspillere. Det viser en rapport, som den internationale spillerforening, FIFPro, har udarbejdet på baggrund af 14.000 besvarelser på tværs af 54 lande. I den forbindelse oplyser 8 pct. af de adspurgte, at de oplever diskrimination, mens 16 pct. af de adspurgte er blevet chikaneret.

En del af den chikane og diskrimination foregår via de sociale medier, hvor fans som bekendt kan skrive direkte til de professionelle fodboldspillere. Seneste eksempel på det er Frederik Tingager, der i sidste uge stod frem og fortalte om de hadefulde beskeder, han havde modtaget. Beskeder, der sendte OB-spilleren tæt på karrierestop.

Og der er en grund til, at det eksempelvis er strafbart at true. Loven gælder naturligvis også på Facebook, Twitter og andre sociale medier.

- De regler, vi har, de gælder alle steder. De gælder selvfølgelig også på Facebook, de gælder på sociale medier. Hvis der er noget, man ikke må sige i avisen, så må man heller ikke sige det Facebook, forklarer Sten Schamburg-Müller, der er professor i mediejura ved Syddansk Universitet.

Læs også: ”Jeg håbede, du blev skudt i Paris”

- Når man siger noget, der er forhånende, nedværdigende eller truende over for andre, så er der en grund til, at vi gør det strafbart. Vi skal ikke gå rundt og true hinanden. Vi skal heller ikke gå rundt og nedværdige hinanden, understreger han.

Se hele vores interview med Sten Schaumburg-Müller i videoen nedenfor.