12. 12. 2017

Kvindelandsholdet kroner stort år med ny pris

Kvindelandsholdet har vundet Kulturministerens Idrætspris 2017 for deres EM-sølvmedalje i Holland.

Det har været et stort år for det danske kvindelandshold. I sommer samlede holdet hele nationen, da det hentede EM-sølv i Holland. Siden er priserne nærmest væltet ned over holdet.

I kølvandet på EM-succesen vandt holdet både ALT for damernes Kvindepris 2017 og Suzanne Gieses Mindelegat. Mandag aften blev Kvindelandsholdet så hædret med Kulturministerens Idrætspris 2017, hvor der følger 100.000 kroner med.

- Kvindelandsholdets præstation ved EM-slutrunden i Holland rækker langt, og den rækker bredt. Den rækker helt ind i pige-værelserne rundt omkring i landet, og den inspirerer unge piger såvel som os andre til at dyrke idræt og yde en indsats i fællesskab, sagde kulturminister Mette Bock ved overrækkelsen.

- De har skrevet idrætshistorie ved at vinde en EM-sølvmedalje, og de gjorde det ved at yde en præstation ud over det sædvanlige, hvor de blandt andet beviste at fællesskab rækker langt. Kvindefodbolden rummer et stort potentiale, der kan bidrage til indfrielsen af regeringens 2025 målsætning om at blive mere idrætsaktive.

Se også: Pernille Harder: Det var stort at mærke, hvordan vi samlede Danmark

På vegne af Kvindelandsholdet modtog Linköpings-spilleren Nicoline Sørensen prisen.

- På vegne af kvindelandsholdet vil jeg gerne sige tusind mange tak. Det har været en vild sommer og en kæmpestor oplevelse. Det var en fantastisk følelse at komme hjem og mærke, hvordan hele Danmark var med os. Det var det, vi rigtig gerne ville og havde håbet på, sagde Nicoline Sørensen.

Kulturministerens Idrætspris uddeles hvert år af kulturministeren for en exceptionel idrætspræstation eller indsats inden for idrættens verden. Der er tale om en pris, der dækker hele idrætten – bredde såvel som elite. Kvindelandsholdet modtager prisen foran 11 andre indstillede kandidater.

Spillerforeningen ønsker Kvindelandsholdet tillykke med prisen.

Tidligere vindere af Kulturministerens Idrætspris:

• Dansk Bordtennis Union (2005)
  • Forsker Bente Klarlund Pedersen (2006)
  • Trampolinspringer Peter Jensen (2007)
  • Ildsjæl Martin Damgaard (2008)
  • Idrætsforeningen B 1909 (2009)
  • Tidligere dopingmisbruger og foredragsholder Ditlev Traasdahl Madsen (2010)
  • Forsker Bengt Saltin (2011)
  • Badmintonspiller Peter Gade og roer Eskild Ebbesen (2012)
  • Erhvervsskolernes Elevorganisation (2013)
  • Dansk Atletik Forbund (2014)
  • IF Skjold-Skævinge (2015).
  • Hækkeløber Sara Slott Petersen (2016)