16. 08. 2017

Spillerne er enige: Spillet ændrer grundlæggende karakter på kunstgræs

Spillerforeningen har foretaget en undersøgelse blandt foreningens medlemmer. Den viser blandt andet, at spillerne – unge som gamle – mener, at spillet grundlæggende ændrer karakter, når det spilles på kunstgræs. Faktisk er de unge spillere i nogle henseender de største kritikere.

Hvert år kårer Spillerforeningen sammen med landets anførere Danmarks Bedste Bane. Det sker på baggrund af bedømmelser fra modstanderholdets anførere i hver Superligarunde. Formålet med kåringen er at sikre bedre baner – og dermed bedre forhold – for spillerne.

Mens der de seneste fem sæsoner har været tre forskellige vindere af kåringen (FCM x2, FCK x2 og senest BIF), har banen med den dårligste bedømmelse altid været den samme. Landets hidtil eneste kunstgræsbane, Right to Dream Park i Farum, har således været isoleret i bunden de seneste fem år i træk.

Læs også: Anførere utilfredse med SIFs kunstgræs

Anførerne bryder sig tydeligvis ikke om kunstgræs, og de var af samme årsag ude med kritik, da det stod klart, at underlaget på Silkeborg IF’s nye hjemmebane, der er blevet taget i brug i denne sæson, ligeledes blev kunstgræs.

- Jeg er klar modstander af, at der kommer flere kunstgræsbaner i Superligaen, som Pierre Kanstrup, daværende SønderjyskE-anfører, understregede ved den lejlighed.

Ét er anførernes bedømmelser. Men hvad mener de øvrige spillere? For at undersøge det, har Spillerforeningen foretaget en undersøgelse blandt foreningens medlemmer. Og den viser, at det ikke kun er Superligaens anførere, der foretrækker græs.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget blandt Spillerforeningens medlemmer. 121 spillere fra henholdsvis Superligaen (54 %) og 1. Division (46 %) har besvaret det udsendte spørgeskema, og det er de 121 respondenter, der danner grundlag for undersøgelsen fund.

Blandt respondenterne i undersøgelsen er der en overvægt af yngre spillere. Mere end halvdelen (55 %) af respondenterne er 26 år eller yngre, mens 20 % er 31 år eller ældre. Aldersfordelingen blandt de adspurgte er som følger:

15-18 år: 3,3 %
19-22 år: 29,8 %
23-26 år: 22,3 %
27-30 år: 24,0 %
31-33 år: 13,2 %
34+ år: 7,4 %

Ændrer grundlæggende karakter

Fælles for spillerne er det, at de mener, ”at spillet ændrer grundlæggende karakter, når der spilles på kunstgræs”. Det erklærer 38 % sig således ”meget enig” i, mens 50 % erklærer sig ”enig”. 5 % har svaret ”ved ikke”, mens 6 % er ”uenig” i udsagnet. 1 % procent af de adspurgte er ”meget uenig”.

Samtidig mener majoriteten (91 %) af spillerne, at turneringskampe bør spilles på almindeligt græs. I Spillerforeningens undersøgelse svarer 36 % nemlig, at turneringskampe på kunstgræs er ”dårligere end på almindeligt græs”, mens 55 % mener, at det er ”meget dårligere end på almindeligt græs”. 2 % ved ikke, 6 % mener, at turneringskampe på kunstgræs er ”bedre end på almindelig græs”, og 1 % at det er ”meget bedre end på almindeligt græs”.

Læs også: Brøndbys hybridbane er Danmarks bedste

Ingen af de adspurgte spillere mener dog, at træning på kunstgræs er ”meget bedre end på almindeligt græs”. 7 % mener, at det er ”bedre end på almindeligt græs”, mens 8 % har svaret ved ikke. Til gengæld mener 55 %, at træning på kunstgræs er ”dårligere end på almindeligt græs”, mens 30 % har svaret, at det er ”meget dårligere”.

Sidst men ikke mindst tilkendegiver 87,2 %, at de fortrækker at spille i en klub, som benytter ”almindeligt græs ved turneringskampe”. 4,3 % foretrækker at spille i en klub, der anvender kunstgræs, mens 8,5 % tilkendegiver, at det er uden betydning.

De unge er de største kritikere

Kritikere af kåringen af Danmarks Bedste Bane pointerer ofte, at Superligaens anførere som overvejende er ældre, erfarne spillere, der – i modsætningen til de yngre spillere – ikke er vokset op med kunstgræs. Kritikerne påpeger, at de unge spillere, der er vant til kunstgræs, er mere positivt indstillet over for det.

Spillerforeningens undersøgelse viser dog noget andet. Faktisk tegner der sig et billede blandt de 121 adspurgte af, at de yngre spillere på nogle punkter er de største kritikkere.

Således mener hele 97,2 % af spillerne i aldersgruppen 19-22 år, at turneringskampe på kunstgræs enten er ”dårligere end på almindeligt græs” (41,7 %) eller ”meget dårligere end på almindeligt græs” (55,5 %). De resterende 2,8 % har svaret, at kunstgræs er ”bedre end på almindeligt græs”. Ingen af de adspurgte mener, at det er ”meget bedre” eller ”ved ikke”.

Læs også: Hague hylder Sydisden: Fansene har andel i hæderen

88,6 % af de adspurgte i samme aldersgruppe foretrækker at spille i en klub, der benytter ”almindeligt græs ved turneringskampe”. 2,9 % af de adspurgte i aldersgruppen foretrækker at spille i en klub, der anvender kunstgræs til turneringskampe, mens 8,6 % svarer, at det er uden betydning.

Derudover er spillerne i aldersgruppen 19-22 år både overvejende enige i, at spillet ændrer grundlæggende karakter, når der spilles på kunstgræs (85,7 %), og at træning på kunstgræs enten er dårligere eller meget dårligere end på græs (85,9).

Udvalgt data

• 88 % af de adspurgte mener, at spillet ændrer grundlæggende karakter, når der spilles på kunstgræs
  • 87 % af de adspurgte foretrækker at spille i en klub, som benytter almindeligt græs ved turneringskampe
  • 85 % af de adspurgte foretrækker at træne på almindeligt græs