Spiller til Spiller7.6.2018

7: VM-special med Thomas Helveg: Exit var et antiklimaks ud over alle grænser

Play button

Han er noteret for fjerde flest kampe for det danske herrelandshold. Han spillede sin første i 1994 mod Ungarn, den sidste mod Letland i 2007. I mellemtiden nåede Thomas Helveg at deltage i to VM-slutrunder – i Frankrig i 1998 såvel som i Japan og Sydkorea i 2002.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Spillerforeningens Dan Hirsch Sørensen har sat den nu 46-årige tidligere landsholdsspiller stævne for at tale om VM-slutrunden i 2002. En slutrunde, hvor Danmark var i pulje med Senegal, Uruguay og ikke mindst Frankrig. Et fransk hold, der kom til slutrunden som forsvarende mestre, men som måtte se Danmark løbe med førstepladsen i puljen, mens de selv måtte forlade turneringen med ét sølle point på kontoen.

- Vi lukker puljen med en storsejr over Frankrig (2-0, red.). Og jeg husker det som, at Morten Olsen faktisk laver en genistreg og smider Kasper Bøgelund ind i en – jeg vil ikke sige mandsopdækningsrolle på Zidane – men han får i hvert fald en opgave, som han løser helt fantastisk, husker Thomas Helveg.

- Vi var ikke ene om at sende dem afsted, men vi fik lov til at give dem det sidste skub. Og det var stort. Det var jo en af favoritterne til at vinde titlen det år, og det gav et kæmpe boost, tilføjer han.

Et antiklimaks ud over alle grænser

I ottendedelsfinalen ventede andenpladsen fra Gruppe F, England. Og selvom selvtilliden var stor, og humøret højt, så endte ottendedelsfinalen med at blive endestationen for det danske herrelandshold.

- Det var et antiklimaks ud over alle grænser. Vi havde forventet, at det blev hårdt, og jeg følte, at vi var rigtig godt forberedt på den kamp. Det var en modstander, som måske var lidt anderledes end de tre, vi havde mødt i puljen, men det var en modstander, som vi syntes, vi burde kende bedre end Senegal og Uruguay, fortæller Thomas Helveg om 3-0 nederlaget mod England.

»Der kunne jeg så ligge og høre, at englænderne jublede. Og så blev jeg ellers transporteret væk. Det var lidt fesent«

- Vi havde fornemmelsen af, at nu er vi i gang. Inden vi overhovedet nåede at høste frugten af, at vi havde sat os i en fornuftig position – eller i hvert fald fået markeret os – så skulle vi pakke kufferter og hjem igen. Så det var sådan lidt følelsen af, at vi ikke fik det med, som vi syntes, vi havde fortjent.

Hvad værre var, så blev landsholdsbacken skadet i forbindelse med målet til 1-0. Han røg i græsset, da han fulgte sin mand ud ved bagstolpen.

- Der havde man lagt noget kunstgræs op til det rigtige græs, og den kant havde man ikke fået skjult, så jeg røg med knæet ned og skar mit knæ op. Så der kunne jeg så ligge og høre, at englænderne jublede. Og så blev jeg ellers transporteret væk. Det var lidt fesent.

Der står ikke en mor og far rundt om hjørnet

I en anden VM-special fortalte Martin Jørgensen, at fodbold ikke altid behøver at være sjovt. Det billede kan Thomas Helveg – der ligesom Martin Jørgensen har spillet i Udinese og den italienske Serie A – genkende. Han peger på, at talent alene aldrig er nok, at man skal være forberedt på at få nogle mentale slag, hvis man vil begå sig på højeste niveau.

- Vær parat på, at det ikke nødvendigvis altid går din vej. Lad være med at give op, for der står ikke en mor og far rundt om hjørnet, når du er afsted, der siger, ”det er da også helt forkert, at det ikke er dig, der spiller” eller noget andet. Det kan – ikke nødvendigvis, men det kan – komme til at gøre ondt en gang i mellem. Og dér skal man vise, at man vil det, og at man kan det.

- Hvis man kommer afsted med den oplevelse af, at det kan gøre ondt, så er man forberedt. Det gælder faktisk også lidt herhjemme. Hvis man vil op og spille i de bedste klubber… jamen, det koster.

I denne VM-special kan du også høre Helveg fortælle om kulissebyen i Wakayama, forventningerne til VM-slutrunden i Rusland, hjerteklubben OB, skiftet til Udinese, tiden og de optimale rammer i AC Milan og meget mere.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.