Spiller til Spiller1.3.2019

14: Jens Jessen kæmper stadig røven ud af bukserne

Play button

Der gik flere år, før Jens Jessen lærte at slappe af i weekenderne. Det var klart det sværeste for ham, da han gik fra at være professionel fodboldspiller til at være bilsælger. Det – og meget mere – fortæller han om i podcasten ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

- Det tog vel tre år, inden jeg kunne slappe af i weekenderne.

Ordene er Jens Jessens. Den tidligere AaB- og FC Midtjylland-spiller har lagt karrierestoppet bag sig, og med tiden har han også lært at nyde weekenderne. Men det tog tid, og fodbolden fylder stadig meget i hans liv. Han er ”total fodboldnørd”, som han selv beskriver det. Også selvom tilværelsen nu ser noget anderledes ud, end den gjorde dengang, han var professionel fodboldspiller.

- Jeg var nødt til at tage ude at løbe søndag eftermiddag, når der var kamptid. Så løb jeg mellem seks og ti kilometer. Jeg kunne slet ikke… det pumpede sådan rundt i kroppen på mig, det adrenalin dér. Både lørdag og søndag, fortæller Jens Jessen i podcasten ’Spiller til Spiller’.

- Så det var nok den sværeste overgang. Ikke så meget, at jeg skulle ud at arbejde. Pyt være med det. Men søndag eftermiddag var umulig for mig. Det var bare matchday. Den var ikke længere. Alt var jo styret ind på fodbolden. Tidligt i seng fredag, tidligt i seng lørdag og godt med spise i weekenden. Det var fodbolden, der bestemte alt, hvad vi foretog os. Måske knap så meget til sidst, tilføjer han.

Knokler fortsat røven ud af bukserne

I dag lever 51-årige Jens Jessen af at sælge biler i Esbjerg. En noget andet tilværelse end livet som professionel fodboldspiller. Men også en tilværelse, han har fundet sig til rette i – blandt andet hjulpet godt på vej af de kompetencer, han tilegnede sig i løbet af fodboldkarrieren.

- Når jeg tænker tilbage, så synes jeg egentlig ikke, jeg savner noget. Jeg synes egentlig, jeg har fået det maksimale ud af det. Vundet to DM-titler, spillet 30 Europa Cup-kampe og tabt fire pokalfinaler – og faktisk været i en femte med FC Midtjylland, hvor jeg desværre var blevet skadet. Jeg kunne godt ønske mig, at jeg havde vundet en af pokalfinalerne, men… jeg var der.

- Hele min fodboldkarriere har jeg kæmpet for hver en meter, og det gør jeg søreme også i dag. Jeg prøver hele tiden at holde mine kollegaer/konkurrenter væk fra de kunder, jeg arbejder med. Prøver hele tiden at gøre en forskel.