1

Digital chikane: Får affaldet smidt i hovedet, selvom du er trådt ud af rollen som fodboldspiller

Professionelle fodboldspillere oplever digital chikane. Martin Mikkelsen mener, at spillernes frirum ”er kompromitteret”. Han får opbakning af Spillerforeningens direktør, Mads Øland, der siger, at spillerne bør beskytte sig selv.

Af Michael Hehr

- Det er ikke længere tilstrækkeligt at kunne lukke kritikken fra tilskuerne ude, når du spiller kamp, eller at at undgå nyhedssites og aviser, når resultaterne er dårlige. Nu kan du få affaldet smidt i hovedet, selvom du er trådt ud af rollen som fodboldspiller og er sammen med familien eller vennerne. Frirummet er kompromitteret, og dét intensiverer kravene til dét at være fodboldspiller.

Sådan skriver Hobro IK’s Martin Mikkelsen i en klumme til bold.dk. Han refererer til den chikane og diskrimination, som flere professionelle fodboldspillere bliver udsat for. I den forbindelse kan episoder med Kjartan Finnbagason, Kasper Fisker og senest Philip Billing nævnes.

»Det var ærlig talt en ubehagelig oplevelse. Jeg syntes, det kom for tæt på. Instagram, twitter, messenger; mit digitale jeg var trængt op i en krog«

- De sociale medier medfører, at linjen til fodboldspillere altid er åben. Vi er til rådighed 24/7. Grænsen mellem fodboldspilleren og privatpersonen er mere og mere udvisket. Du bestemmer ikke selv, hvornår rampelyset slukkes - heller ikke, når det er dét, du har allermest brug for, skriver Martin Mikkelsen, der selv har fået ”en smagsprøve”:

- Og det var ærlig talt en ubehagelig oplevelse. Jeg syntes, det kom for tæt på. Instagram, twitter, messenger; mit digitale jeg var trængt op i en krog. Det er ikke, fordi jeg ikke forstår frustrationerne. Fodbold er et spil, der får selv de stærkeste følelser frem i os - på godt og ondt. Det, jeg ikke forstår, er behovet for denne nytteløse, digitale konfrontation - hvor er filteret, hæmningerne og impulskontrollen?

Beskyt dig selv

Chikane og diskrimination af professionelle fodboldspillere er langt fra nogen ny problemstilling. Det viser en undersøgelse, som FIFPro har udarbejdet på baggrund af 14.000 besvarelser på tværs af 54 lande. Her oplyser 8 pct. af de adspurgte, at de oplever diskrimination, mens 16 pct. af de adspurgte er blevet chikaneret.

Derfor kommer Martin Mikkelsens oplevelser ikke som noget chok for Spillerforeningens direktør, Mads Øland. Men det gør ham ikke mindre harm.

- Racisme, homofobi og chikane. Det er nogle af de problemer, vi tilsyneladende ikke kan slippe af med i fodboldverdenen – hverken digitalt eller på stadion. Det er helt tydeligt for tiden. Vi har Martin Mikkelsens klumme i dag, og i landskampspausen havde vi tre engelske landsholdsspillere, der blev udsat for racisme i Montenegro, siger Mads Øland.

»Du har ikke carte blanche til at opføre dig som en idiot og chikanere andre mennesker, fordi du er fodboldfan«

Ifølge Spillerforeningens direktør er det både uacceptabelt og urimeligt. Derfor opfordrer han Spillerforeningens medlemmer til at beskytte sig bedst muligt.

- Du har ikke carte blanche til at opføre dig som en idiot og chikanere andre mennesker, fordi du er fodboldfan. Når det er sagt, så er det næppe et problem, der forsvinder i morgen. Hverken for fodboldspillere eller andre offentlige personer. Derfor tager vi debatten igen og igen og håber, at vi derigennem kan påvirke folk til i højere grad at holde inde med chikanere, fastslår Mads Øland, der er klar til at rådgive spillere, der måtte have brug for det.

- Vi opfordrer vores medlemmer til at beskytte sig selv. Det vil først og fremmest sige at anmelde det, der kan anmeldes, til politiet. Derudover anbefaler vi at bruge platformenes tekniske muligheder i forhold til f.eks. at blokere brugere. Og så anbefaler vi at få talt om det – både for at få problemet frem i lyset, men også for at den enkelte ikke går med den mentale krænkelse, det er, alene. I Spillerforeningen lægger vi gerne øre til spilleres bekymringer over chikane, og vi kommer også gerne med konkrete råd i situationen, siger han.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.