15. 10. 2019

Efter årelangt pres: ’Hjernerystelsesudskiftning’ på vej

»Det er noget, vi – både nationalt og internationalt – har kæmpet for i årevis, så det er befriende, at der endelig sker noget på det her område«, fastslår Mads Øland.

Når the International Football Association Board (IFAB) i næste uge mødes i Zürich, er en tiltrængt regelændring øverst på dagsordenen.

Ifølge mediet ’The Athletic’ skal de nemlig diskutere muligheden for at implementere en såkaldt ’hjernerystelsesudskiftning’ – en udskiftning, der gør det muligt at skifte en hovedskadet spiller ud i 10 minutter for at foretage en undersøgelse af den pågældende spiller. Er spilleren fit for fight, kan han eller hun skiftes ind igen.

Den mulige regelændring er dermed en udvidelse af de nuværende regler på området, hvor en hovedskadet spiller kan tilses i op til tre minutter, før vedkommende skal forlade banen.

Læs også: »Da jeg kom ned i omklædningsrummet, brød jeg sammen«

Mads Øland, der er bestyrelsesmedlem i den internationale spillerforening FIFPRO og direktør i Spillerforeningen, har i årevis kæmpet for denne mulighed og hilser den mulige ændring velkommen.

- Jeg synes, det er rigtig fint, at de er begyndt at undersøge det. Nu skal IFAB selvfølgelig lige mødes først og vedtage regelændringen, men det er gode nyheder. Det er noget, vi – både nationalt og internationalt – har kæmpet for i årevis, så det er befriende, at der endelig sker noget på det her område, understreger Mads Øland.

- Fodbold er vigtigt, men der er altså et helt liv efter fodbolden, så det er helt afgørende, at spillernes sikkerhed kommer i første række. Ingen fodboldkamp er værd at spille videre med en hjernerystelse, for det kan i yderste konsekvens være fatalt, tilføjer han.

Det helt store problem i fodbold er, at der i dag ikke er mulighed for at undersøge en spiller tilstrækkelig for en mistanke om en hjernerystelse.

Læs også: Da Frederik Møller gik ud som et lys

- Når lægen står med en hovedskadet spiller på et stadion, hvor der er larm, er det faktisk ikke muligt at lave den helt rigtige test. Der skal man minimum have 10 minutter i total ro. Man skal ind et sted på stadion, hvor der er helt ro, for at gennemføre de tests, der er nødvendige. Det er det, forslaget sigter på at kunne, og det kræver jo så en regelændring. Så det hilser vi meget velkomne, at man undersøger.

Selv om Mads Øland er positiv over for en regelændring, så ser han også nogle faldgruber. Dels må man ikke ødelægge dynamikken i spillet, og så skal man sikre, at reglen ikke bliver misbrugt.

- Det er super vigtigt, at man får den implementeret sådan, at man ikke piller ved dynamikken i spillet og skader vores elskede sport som spil. Og så skal man helt sikkert have tacklet, at reglen ikke bliver misbrugt. Man skal finde alle de misbrugssituationer, der kan opstå rundt om sådan en regel. Men i princippet vil det være fantastisk, hvis man kan lave et system, hvor også fodboldspillere kan blive testet ordentligt i tilfælde af, at de har fået et slag på hovedet, siger Mads Øland.

The International Football Association Board (IFAB) mødes den 23. oktober 2019 i Zürich for at drøfte regelændringen.