18. 11. 2019

Øland om dom i Stage-sag: Understreger det er totalt uacceptabelt

Tre mænd er i dag blev dømt for at kaste en røgbombe ind gennem vinduet til Jens Stages lejlighed i Aarhus. »Vi kan godt lide medlevende fans, men det her er langt over stregen og hører på ingen måder hjemme i dansk fodbold,« siger Mads Øland.

Der faldt i dag dom i sagen mod de tre mænd, der i sommer kastede en antændt røgbombe ind gennem et vindue i Jens Stages lejlighed i Aarhus. Den 24-årige mand, der har erkendt at have kastet røgbomben, er idømt et års ubetinget fængsel.

De to medgerningsmænd er blevet idømt ni måneders fængsel, hvoraf tre måneder skal afsones. Samtidig skal de udføre 120 timers samfundstjeneste.

I Spillerforeningen er direktør Mads Øland glad for, at der nu er faldet dom i sagen.

- Vi fra spillerside er tilfredse med dommen, fordi den understreger, hvad både spillerne og et hvert normalt menneske må mene: Det er totalt uacceptabelt, når fan-følelser leder til så ekstreme handlinger. Vi kan godt lide medlevende fans, men det her er langt over stregen og hører på ingen måder hjemme i dansk fodbold, siger Mads Øland.

Ubehagelig sag for dansk fodbold

Med dommen og det tydelige signal om, at den slags på ingen måder accepteres, håber Mads Øland, at det var et engangstilfælde, som man ikke ser gentaget i fremtiden.

- Det har naturligvis være en meget ubehagelig sag for Jens Stage. Men det er også en ubehagelig sag for dansk fodbold generelt og for mange spillere, der gør sig tanker om, hvordan den slags dog kan ske - og om det kan ske igen. Forhåbentlig medvirker denne dom til, at det ikke sker igen.

- Det kan være et udtryk for, at nogle ikke forstår moderne fodbolds transfersystem, hvor spillerne altså naturligt skifter klub og i nogle tilfælde bliver bedt om at skifte, fordi en klub gerne vil sælge. Sådan er professionel fodbold, siger Mads Øland.