22. 10. 2019

Statement om demensundersøgelse og fund fra University of Glasgow

- Alle i fodboldens verden har et ansvar for, at vi handler på den undersøgelse, vi er blevet præsenteret for, siger Mads Øland, der samtidig kræver yderligere undersøgelser.

Mandag offentliggjorde University of Glasgow et studie, hvor forskere har sammenlignet 7676 tidligere fodboldspilleres død med 23.000 fra den øvrige befolkning.

Studiet viser, at tidligere professionelle fodboldspillere har 3,5 gange større risiko for at blive ramt af demens end personer på samme alder i den øvrige befolkning.

Undersøgelsen er lavet med mænd, der spillede professionel fodbold i Skotland mellem 1900 og 1976.

- Det er en undersøgelse, som vi skal tage alvorligt. For der er intet, der er vigtigere end vores medlemmers helbred. Derfor har vi brug for yderligere forskning, så vi kan blive endnu klogere på sammenhænge og fuldt ud forstå, hvorfor professionelle fodboldspillere har højere risiko for at udvikle demens end den øvrige befolkning, siger direktør i Spillerforeningen Mads Øland.

- Alle i fodboldens verden har et ansvar for, at vi handler på den undersøgelse, vi er blevet præsenteret for. Og i Spillerforeningen i Danmark – og det gælder også mine kolleger internationalt – er vi klar til at samarbejde med klubber, forbund og organisationer, så vi kan beskytte nuværende og fremtidige spillere mod denne forfærdelige sygdom. Når vi kigger på løsninger, skal vores medlemmers sundhed og sikkerhed være i centrum, slår Mads Øland fast.

Studierne fra University of Glasgow har også nogle mere positive resultater. De viser nemlig også, at professionelle fodboldspillere er mindre tilbøjelige til at dø af hjertesygdomme og kræft.