Spiller til Spiller28.8.2020

29: Drømmemål, fragtet undercover fra stadion og en opringning fra Klopp

Play button

’Hvis du var 19 igen’ er Spillerforeningens nye podcastformat. Og med udgangspunkt i det spørgsmål kommer vært Dan Sørensen og den tidligere landsholdsspiller Jan Kristiansen omkring en imponerende karriere, der bød på landskampe, topscorertitel og en pokaltitel.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Vi skal spole tiden nogle år tilbage. Tilbage til dengang, hvor den nuværende Liverpool-manager Jürgen Klopp var træner i tyske Mainz. Og Jan Kristiansen spiller i Bundesligaklubben Nürnberg og med et regulært drømmemål har afgjort den tyske pokalfinale.

Han sparker sig med scoringen og flere gode præstationer op til ind i flere klubbers bevidsthed. En af dem er Mainz, hvor Jürgen Klopp dengang i 2007 var træner. Han er ude efter Kristiansen, og vestjydens lyst til at spille under Klopp er vakt.

»Han (Jürgen Klopp, red.) gav mig et kald. Vi snakkede bare stille og roligt om løst og fast. Det er lidt sjovt at se, hvad han udretter i dag. Ingen tvivl om, at han er en fantastik træner«

- Jeg snakkede med Klopp, og det var selvfølgelig en klub, jeg rigtig gerne ville til, husker Jan Kristiansen.

- Han (Jürgen Klopp, red.) gav mig et kald. Vi snakkede bare stille og roligt om løst og fast. Det er lidt sjovt at se, hvad han udretter i dag. Ingen tvivl om, at han er en fantastik træner, siger Jan Kristiansen i podcasten ’Hvis du var 19 igen’.

Desværre for Kristiansen ville Nürnberg ikke lade deres pokalhelt smutte. Men havde de villet, kunne han havde oplevet den nuværende Liverpool-manager på helt tæt hold.

- Det var hvert fald en mulighed, uden vi kom langt i forhandlingerne, fordi klubben ikke ville lade mig gå. Det er da lidt en sjov historie, at man har snakket i telefon med Jürgen Klopp, beretter Jan Kristiansen i podcasten, hvor han også fortæller om, hvordan han efter nedrykningen med Nürnberg måtte smugles ud af stadionet.

- Vi var nogle spillere, der skulle fragtes fra stadion undercover, fordi der var en masser vrede fans. Det kunne man jo godt forstå. I Tyskland er fodbold et og alt for rigtig mange fans. Det kan man jo også se på stadion under normale forhold, når det ikke er coronatid. Det er deres liv. Det kunne man også se til træningerne. Vi havde jo flere hundrede bare til træninger.

Med udgangspunkt i spørgsmålet ’Hvis du var 19 igen’ tager Jan Kristiansen i podcasten lytterne med på sin fodboldrejse, der begyndte i barndomsklubben Ølgod. Han fortæller om gennembruddet i Esbjerg fB med først Viggo Jensen og siden Ove Pedersen som træner, om oplevelserne i tysk fodbold og om afslutningen i Danmark. Han kigger også tilbage og reflekterer over de valg, han har taget undervejs, og så fortæller han om vejen til den karriere, han har i dag.