Spiller til Spiller22.11.2020

36: Ramt af lynet: Richters vej tilbage til livet

Play button

Først kæmpede han for at overleve. Siden for at genfinde meningen med livet og genopfinde sig selv. Det fortæller Jonathan Richter om i den her udgave af Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Han var død i 41 minutter. Fik amputeret sit ene ben. Mistede sin fodboldkarriere. Sin identitet og værst af alt sit livsmod. Han kunne vitterligt ikke se meningen med livet.

- Da jeg vågner fra ulykken, er det eneste, jeg tænker på at komme tilbage på fodboldbanen. »Nu er jeg syg. Nu skal jeg bare tilbage.« Og så får jeg så beskeden omkring tre uger inde i forløbet, at de bliver nødt til at amputere mit venstre ben. Der ryger jeg selvfølgelig ned i det største sorte hul, du kan forestille dig. Jeg føler, jeg har mistet alt, fortæller Jonathan Richter i podcasten ’Spiller til Spiller’.

»Nu skulle jeg egentlig fokusere på at komme tilbage, men tilbage til hvad? Jeg skulle arbejde med, hvad der kunne motivere mig til at leve livet«

- Der begynder det mentale aspekt i hele det her, for før det havde jeg kun fokus på at komme tilbage. Bare at komme over den her ulykke. Nu skulle jeg egentlig fokusere på at komme tilbage, men tilbage til hvad? Jeg skulle arbejde med, hvad der kunne motivere mig til at leve livet, uddyber han i udsendelsen.

Richter føler sig privilegeret

I dag – cirka 11 år senere – har Jonathan Richter igen fundet meningen med livet. Han smiler, og han har overskud. Men vejen dertil har været lang.

En del af den proces har været tilblivelsen af bogen ’Ramt af lynet’, der udkommer på tirsdag. En bog, der har været undervejs i fem år, og som har været en form for terapi for den nu 35-årige tidligere professionelle fodboldspiller.

- Bare det at komme ud og møde verdenen igen, var overvældende for mig. Det er også noget af det, jeg beskriver i bogen. Hvordan går man ud og møder nye mennesker? Og tør man at blotte sig selv med en masse ting, man ikke synes, man er god til?

- Jeg har altid følt, at når jeg var på fodboldbanen, så var det frihed. To timer, hvor man bare gav den alt og fik en masse anerkendelse, men egentlig også bare var i sit rette element. Og bagefter har jeg virkelig været i mange situationer, hvor jeg ikke var i mit rette element. Men det var noget, jeg skulle trives i, og det skulle ligesom blive bygget til, at det kunne være et element, jeg kunne se mig selv i. Og på den måde kunne jeg genfinde min identitet og finde ud af; ”hvem er jeg?”

»Læn dig op af dem, som vil dig det bedste. Det er i hvert fald en af de ting, som har fungeret for mig. Og en af de ting, jeg sætter kæmpestor pris på i hverdagen, er, at jeg har så mange omkring mig, som vil mig det bedste«

Det svar har han fundet. Han har fundet sin nye identitet. Men selvom Jonathan Richters historie er unik, kan han sagtens give gode råd videre til sine kollegaer. For netop identitetstab er et velkendt fænomen i den professionelle fodboldbranche.

- Hav mod til at blotte dig for omverden. Og læn dig op af dem, som vil dig det bedste. Det er i hvert fald en af de ting, som har fungeret for mig. Og en af de ting, jeg sætter kæmpestor pris på i hverdagen, er, at jeg har så mange omkring mig, som vil mig det bedste. Og det føler jeg mig virkelig privilegeret over, at jeg har, og jeg håber ikke, at jeg tager det for givet. Det kan man hurtigt gøre, siger Jonathan Richter.