22. 12. 2020

Brøndby Stadion har efterårets bedste bane

Halvvejs inde i superligasæsonen er det Brøndby IF’s hjemmebane, som har scoret de bedste karakterer blandt ligaens anførere.

I aftes blev årets sidste spark sendt af sted i Superligaen, da FC Midtjylland og FC Nordsjælland spillede 3-1 på MCH Arena. Dermed kan der sættes punktum for en historisk lang efterårssæson, og spillerne kan gå på en velfortjent juleferie.

Med den sidste superligakamp i år færdigspillet er det samtidig blevet tid til at gøre status i kampen om Danmark Bedste Bane, som Spillerforeningen i slutningen af hver sæson uddeler til de groundsmen, der igennem en hel sæson har leveret det bedste underlag til spillerne.

Læs også: Hvis vi vil have bedre baner, skal landets groundsmen have mere tid

Og her peger spillerne på græstæppet på Brøndby Stadion som det bedste hen over efteråret. Vestegnsklubbens hjemmebane topper listen foran AaB og AGF på de næste pladser, mens sidste års vinder af prisen, MCH Arena, kun opnår en fjerdeplads halvvejs inde i sæsonen.

Seks gange har tæppet på Brøndby Stadion lagt underlag til en superligakamp i efteråret, og det har givet topkarakteren fem i fire kampe, mens de resterende to er blevet bedømt med karakteren fire. I den tunge ende af skalaen finder vi kunstgræsset på FC Nordsjællands hjemmebane, Rigth to Dream Park, mens spillerne mener, at OB’s hjemmebane har ligaens dårligste græstæppe.

Læs også: Hague hylder Sydsiden: Fansene har andel i hæderen

Gennemsnitskarakteren for efteråret var 3,22. Den bedste runde finder vi i sjette spillerunde, som ramte et gennemsnit på 4,17, mens efterårets dårligste runde var runde 11, hvor banerne samlet set kun scorede 2,33 point.

Halvvejsstilling

1. Brøndby Stadion (Brøndby IF): 4,67
2. Aalborg Portland Park (AaB): 4,33
3. Ceres Park (AGF) 3,86
4. MCH Arena (FC Midtjylland): 3,83
5. Parken (F.C. København): 3,71
6. Lyngby Stadion (Lyngby BK): 3,29
7. Cepheus Park Randers (Randers FC): 3,17
8. CASA Arena Horsens (AC Horsens): 2,71
9. Vejle Stadion (Vejle Boldklub): 2,50
10. Sydbank Park (SønderjyskE): 2,43
11. Nature Energy Park (OB): 2,29
12. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 1,80

Vurdering fra 1-5 (1=elendig / 2=under middel / 3=godkendt / 4=over middel / 5=fantastisk)

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 14 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.