Artikel17.3.2020

»Det eneste rigtige at udskyde EM«

Vi bakker man op om UEFA’s beslutning om at udskyde EM til sommeren 2021.

Af Martin Dons

Der bliver ingen EM til sommer. UEFA har i dag besluttet at udskyde det forestående EM til 2021. Det sker som en konsekvens af coronavirussen, der i øjeblikket lammer store dele af verden.

I Spillerforeningen ærgrer man sig naturligvis over, at vi ikke får et europamesterskab på dansk jord til sommer, men man mener samtidig, at det er den eneste rigtige beslutning at udskyde mesterskabet et år.

- Det er selvfølgelig super ærgerligt, at vi ikke får et EM på dansk grund til sommer, som både spillere og alle danske fodboldinteresserede havde glædet sig til, men det gør vi heldigvis om et år så. Vi må se virkeligheden i øjnene, og det er den eneste rigtige beslutning at udskyde EM et år, siger Michael Sahl Hansen, administrativ chef i Spillerforeningen.

- I den situation, verdenssamfundet står i lige nu, bliver vi nødt til at se tingene i det store billede, og her er folkesundheden naturligvis det allervigtigste, og så bliver fodbolden sekundær. Så i Spillerforeningen bakker vi op om den beslutning, der er taget i dag, om at udsætte europamesterskabet til 2021, slår Sahl Hansen fast.

Dagens udmelding fra UEFA betyder samtidig, at det forventeligt bliver muligt at gennemføre de nationale ligaer samt de europæiske turneringer.

- Udskydelsen af EM giver formentlig mulighed for, at de nationale ligaer rundt om i verden kan spilles færdige. Og uden en udsættelse af EM havde det været tæt på en umulig opgave at gennemføre de nationale ligaer, siger Michael Sahl Hansen.

UEFA oplyser, at EM afvikles fra den 11. juni til den 11. juli 2021. Udskydelsen af herrernes EM-slutrunde kan få betydning for kvindernes EM og herrernes U21-EM, som efter planen skulle være afholdt i 2021. Det vil blive meldt ud på et senere tidspunkt, hvad udskydelsen vil få af betydning for de to slutrunder.