Artikel20.4.2020

Gytkjær passer godt på kroppen

Topscoreren i Polen har i næsten 15 år været i gode hænder hos ProTreatment. Og lige nu får han eksperthjælp, så han er klar til et komprimeret kampprogram.

Af Dan Hirsch Sørensen

- Det her er måske den vigtigste og sværeste tid i mit fodboldliv. Jeg aner ikke, hvornår jeg skal spille igen. Normalt plejer vi at vide, hvad det er for et mål, vi skal stile efter. Men lige nu ved vi ingenting. Men det betyder ikke, at man skal lave ingenting. Faktisk er det vildt vigtigt at være knivskarp, hvis og når vi kommer i gang igen.

29-årige Christian Gytkjær er ret god til at sætte sig mål og til at putte bolden i mål. Før coronakrisen lammede fodboldverdenen, havde den danske landsholdsspiller gang i en fin sæson hos Lech Poznan. Med 15 mål er han pt topscorer i den polske Ekstraklasa.

»Der er jo lagt op til et meget komprimeret kampprogram med kampe måske hver tredje dag. Og så handler det om at være klar og ikke blive skadet. Derfor får jeg gode råd og god forebyggende træning lige nu hos ProTreatment«

I den seneste halvanden uges tid har han været hjemme i Danmark. Men ikke for at slappe af. Gytkjær har brugt tiden i kyndige hænder hos ProTreatment.

- Jeg udnytter altid tiden, når jeg er hjemme, til at optimere tingene. Faktisk begyndte jeg hos ProTreatment allerede, da jeg var 15 år, og jeg har brugt dem, når jeg har været skadet, eller hvis noget har drillet, så jeg har taget tingene i opløbet. De kender næsten min krop bedre end mig selv, så det er bare så let at bruge dem, fortæller Christian Gytkjær.

Kontraktudløb i en usikker tid

Den polske topscorer er meget bevidst om, at han skal passe godt på kroppen. Da det er den, han lever af. Og han går benhårdt efter at snuppe topscorertitlen i Polen.

- Derfor skal jeg også bare være skarp, når fodbolden kommer i gang. Der er jo lagt op til et meget komprimeret kampprogram med kampe måske hver tredje dag. Og så handler det om at være klar og ikke blive skadet. Derfor får jeg gode råd og god forebyggende træning lige nu hos ProTreatment. Den her corona-periode er jo en udfordring både fysisk og mentalt, understreger Christian Gytkjær.

»Pludselig blev fodbolden taget fra én. Og lige nu lister alle – også i fodboldmiljøet – sig frem på isen og håber den kan bære. Ingen tør tage for store skridt«

Han føler, at han lige nu er på toppen af sin karriere. Til sommer udløber kontrakten med den polske storklub, og så var der lagt op til et godt og lukrativt klubskifte for Gytkjær.

- Men lige nu er alting jo meget usikkert. Så hvordan det ender, tør jeg simpelthen ikke gætte på. Men det skal nok gå. Jeg er typen, der tager tingene dag for dag. Det er også min styrke. Folk tænker måske, jeg stresser over, at min kontrakt løber ud i en så usikker tid. Men det gør jeg ikke. Måske er der en klub, der havde udset sig en stor transfer og ikke har penge til det nu, og så går de måske i stedet efter en gratis spiller som mig. Måske lukker der nogle dør og måske åbner der andre, fortæller Christian Gytkjær.

Håber på genforening med fiskeskipper

Apropos åbning så håber han, at han snart kan få sin norske kæreste til København, så hun kan komme med ham til Polen, når han snart skal returnere til klubben. Kæresten er fiskeskipper og er som regel væk seks uger ad gangen, når der fiskes i Beringshavet. Og lige da hun skulle i land efter en lang fisketur, lukkede grænserne rundt omkring.

- Så vi har ikke set hinanden i tre måneder snart, og så fedt er det heller ikke at sidde alene i en lejlighed i Polen. Jeg håber virkelig snart at se hende. Men det går alt sammen. I den her tid skal man huske at sætte tingene i perspektiv, for der er folk, der har det værre end os, understreger den danske landsholdsangriber.

»Og lige nu lister alle – også i fodboldmiljøet – sig frem på isen og håber den kan bære. Ingen tør tage for store skridt, for ingen vil jo ende som sorteper«

I Polen mangler Lech Poznan stadig fem kampe i grundspillet og så derefter seks kampe i slutspillet samt en pokalkvartfinale. Lige nu er planen, at spillerne så småt går i gang med at træne i små grupper en gang i næste uge.

- Men jeg tør ikke sige noget med sikkerhed, for det er jo alle steder en vanvittig situation, som man som fodboldspiller nok altid vil huske. Pludselig blev fodbolden taget fra én. Og lige nu lister alle – også i fodboldmiljøet – sig frem på isen og håber den kan bære. Ingen tør tage for store skridt, for ingen vil jo ende som sorteper. Jeg krydser fingre for, at vi kommer i gang. Uanset hvad er det aldrig spild at passe godt på kroppen – og måske især i sådan en periode her. Måske er jeg et skridt foran dem, der bare selvtræner og ikke gør brug af eksperter, siger Christian Gytkjær.