Artikel17.12.2020

Har været professionel i et halvt liv: Vil give noget videre til unge spillere

Med en efterhånden temmelig solid bagage i rygsækken føler Jesper Hansen sig klar til at bidrage og give noget videre til fodbolden og de kommende generationer. Det var hans motivation for at gå ind i bestyrelsesarbejdet i Spillerforeningen tidligere på året.

Af Martin Dons

Han kender gamet bedre end de fleste. For siden han fyldte 17 år, har Jesper Hansen været professionel fodboldspiller. Lidt hurtig hovedregning fortæller, at den 35-årige FC Midtjylland-keeper dermed har levet et halvt lidt med fodbolden som sit erhverv.

Det er altså en mand med solid erfaring fra fodboldverdenen, der i september blev en del af Spillerforeningens bestyrelse. For Jesper Hansen var det naturligt at tage ansvar og arbejde for de kommende generationer, der kan se frem til et liv i den sport, der altid har fyldt så meget hos ham selv.

- Jeg føler nu, at det kunne være fint at give tilbage og i hvert fald at kunne råde og vejlede unge, som kommer op, fortæller Jesper Hansen.

- Nu har jeg været professionel, siden jeg fyldte 17, så jeg har prøvet lidt af hvert og været medlem lige siden. De erfaringer, jeg har med Spillerforeningen, kan jeg tage med og kommunikere ud til dem, der måske ikke ved, hvilke fordele der er ved at være medlem, siger Hansen og peger bl.a. på forsikringer og sportspension som vigtige emner, som Spillerforeningen har fået sat på dagsordenen.

Spændende erfaringer at gøre sig

Den danske landsholdsspiller ser det også som en personlig udfordring at skulle være med til at påvirke tingene i dansk fodbold.

- Jeg ser det som en spændende mulighed for mig personligt at få arbejdet med det og være med til at bidrage til bedre vilkår og være en del af dialogen.

Tilladelse Påkrævet

- Nu føler jeg også, at jeg kan bidrage med noget, fordi jeg har oplevet mange af de ting, Spillerforeningen har søsat. Lige nu synes jeg, at timingen er god, og jeg føler mig rustet til at bidrage med mere end tidligere. Jeg synes også, det kunne være spændende at få noget erfaring på den front, siger Jesper Hansen.

Tvivl og frustration afløst af personlig tilfredsstillelse

I dag studerer han ved siden af fodbolden. Det er en personlig tilfredsstillelse, som han selv udtrykker det. Men han forstår godt dem, der kan have svært ved at komme i gang. For han har nemlig selv været der.

- Det var frustrerende ikke lige at vide, hvad jeg ville lave, hvis jeg skulle skifte fodbolden ud. Det ledte jeg især efter, da jeg kom hjem. Hvad interesserer mig lige så meget, og det har været virkelig svært. Det har været en svær periode lige at finde ud af, hvad der var den rigtige vej for mig, husker han.

Men den rigtige vej har han fundet. Mellem stængerne har han næppe nogensinde været bedre, og uden for grønsværen stortrives han med at studere ledelse på Erhvervsakademiet i Aarhus.

- Det er en personlig tilfredsstillelse at sige til folk, jeg møder, at jeg også er i gang med den her lederuddannelse på Erhvervsakademiet. Det giver også lidt respekt. Mange har måske et billede af, at fodboldspillere bare lægger sig hjem på sofaen og hygger sig og slapper af og restituerer, som man selvfølgelig også skal, men det giver et afbræk fra den travle hverdag med træning, hårdt fysisk pres og stress, og man får noget på cv’et og forbereder sig på, at man ikke kan trække støvlerne på altid – der er desværre en slutdato, siger Jesper Hansen.