Artikel10.3.2020

Hjem fra cypriotisk eventyr uden løn

Fodboldhumøret steg hos Patrick Banggaard, da han i et år nød den afslappede stemning og det varme klima på Cypern, hvor han spillede i Pafos FC. Selv om han måtte kæmpe for at få sin sidste månedsløn med hjem, kan det ikke ødelægge den gode oplevelse i den populære ferieby.

Af Martin Dons

Der er langt fra Darmstadt i Tyskland til feriebyen Pafos på Cypern. 3473 kilometer helt præcis. Men i forhold til mentalitet er afstanden endnu større. Det oplevede Patrick Banggaard, da ham sammen med sin kæreste tog på et cypriotisk eventyr. Da muligheden bød sig, sagde han ja tak til et etårigt lejeophold i Pafos FC og farvel til sin tyske klub Darmstadt.

- Både kæresten og jeg var rigtig glade for det. Vi boede ud til havet, og selvfølgelig var det et stort plus, at vejret var noget bedre, end det er herhjemme. Selve kulturen er lidt mere afslappet, og man tog tingene lidt, som de kom, siger Patrick Banggaard.

- Selvfølgelig skulle man lige vænne sig til det i starten – nu kom jeg også fra Tyskland, hvor det måske er helt ovre i den anden grøft. Det var to modsætninger, som mødtes. Men det var måske lidt det, jeg havde brug for på det tidspunkt.

Så i stedet for stram tysk struktur, mødte han sydlandsk afslappethed.

- Det var lidt hele vejen rundt. Bl. a. omkring mødetidspunkter. Selvfølgelig mødte man ind til tiden, men skulle man lige komme et par minutter for sent, så gjorde det ikke det helt store. Skete det gentagne gange, blev det selvfølgelig påpeget, men generelt er deres måde at leve på lidt mere løs, forklarer Banggaard.

Én blandt mange nye

Selv om mødetiderne kunne være slappe, så var ambitionerne i Pafos FC det ikke. En russisk rigmand havde netop købt klubben, og målsætningen var at spille med i toppen. Og for at nå den målsætning hentede den ambitiøse rigmand et helt nyt hold inden sæsonen. Et af de nye ansigter var Patrick Banggaard.

- Jeg tror, vi var 18 nye spillere, så forventningen var egentlig, at vi skulle spille med i toppen, men det er klart, når der kommer så mange nye ind, er der nogle ting, der skal bygges op, og det sker ikke fra den ene dag til den anden. Det tager tid. Så vi fik en lidt skidt start. Den sidste halvdel af sæsonen var bedre, men der var vi kommet for langt efter, og så endte det med, at vi ikke kom i top seks slutspillet, som var den helt store målsætning, siger Patrick Banggaard.

»Selvfølgelig prøvede jeg at gå til klubben først, for at se om vi kunne få løst det på den måde, men der skete ikke så meget, og så endte det så med, at jeg skulle bruge hjælp«

Midterforsvarerens kendskab til cypriotisk fodbold var begrænset, inden han pakkede sin tyske tilværelse sammen og sætte kursen længere sydpå. Én gang tidligere havde han i sin FC Midtjylland-tid mødt cypriotiske Apoel FC på et fyldt stadion i den cypriotiske hovedstad med et fanatisk publikum, som gjorde det svært for modstanderen.

- Så jeg havde troet, at der var langt flere mennesker, end der egentlig var – også når vi mødte storholdene. Det var begrænset, hvad der var af tilskuere. Det varierede meget fra kamp til kamp, hvor mange fans vi havde med, og hvor mange der var på stadion, men generelt i Pafos var det ikke fordi, der var vanvittigt mange.

- Selve stadion var fint. Jeg tror, langt de fleste stadions herhjemme er mere moderniseret, end de er dernede. Dernede er mange stadions ikke lige blevet opdateret de seneste år. Selvfølgelig var der stadions, som var rigtig fine, men der var også nogen, som var meget gamle, siger Banggaard.

Ingen løn på kontoen

Efter et år i klubben udløb lejeaftalen, og da SønderjyskE viste interesse for den tidligere U21-landsholdsspiller, tog han hjem. Med masser af gode minder i rygsækken, men uden løn på kontoen for den sidste måned.

- Jeg havde lidt problemer med at få den sidste månedsløn udbetalt. Vi vidste nogenlunde, hvornår lønningerne kom dernede, og da den så ikke var kommet, kunne jeg jo godt se, at der måske var noget, der ikke var, som det plejede at være. Så prøvede jeg at se tiden an og se, om de skulle komme ind, men det gjorde de ikke, og så så jeg ikke rigtig nogle andre veje end at gøre noget aktivt.

Så det gjorde han så. Tog aktion.

- Selvfølgelig prøvede jeg at gå til klubben først, for at se om vi kunne få løst det på den måde, men der skete ikke så meget, og så endte det så med, at jeg skulle bruge hjælp, siger Patrick Banggaard, der greb knoglen og ringede til Spillerforeningen, som han forblev medlem af, da han flyttede til udlandet.

- Heldigvis kunne Spillerforeningen hjælpe med det samme, så det var jeg selvfølgelig utrolig glad for.

»Der er en masse ting, man skal klare rent praktisk, når man flytter og skifter til en ny klub, og opstarten i en ny klub er selvfølgelig ekstra presset, så at Spillerforeningen kunne tage over, var jeg utrolig glad for«

Hjælpen fra Spillerforeningen betød nemlig, at Patrick Banggaard kunne koncentrere sig om at komme på plads i Danmark efter to og et halvt år i udlandet og fokusere på at præstere i sin nye klub i Haderslev.

- Der er en masse ting, man skal klare rent praktisk, når man flytter og skifter til en ny klub, og opstarten i en ny klub er selvfølgelig ekstra presset, så at Spillerforeningen kunne tage over, var jeg utrolig glad for. Der var nogle eksperter, der kunne gå ind og tage sagen for mig, så jeg ligesom vidste, at sagen var kørende, selv om jeg ikke var aktiv i den. Så kørte de den ligesom i baggrunden for mig, så det var da helt klart et kæmpe plus for mig, at jeg ikke skulle lægge mit fokus der, men kunne fokusere på andre ting, siger Patrick Banggaard.

Selv om Patrick Banggaard måtte kæmpe for sin sidste månedsløn, så har han ikke fortrudt sit år på Cypern. Og han følger stadig med i, hvordan klubben klarer. Den manglende løn er også tikket ind på kontoen. Det gjorde den i begyndelsen af 2020, og dermed kunne han sætte punktum i sagen.