Artikel12.2.2020

Ny fond skal hjælpe fodboldspillere ved manglende løn

Den internationale spillerforening, FIFPRO, og FIFA har oprettet en fond, som skal yde økonomisk støtte til spillere, som ikke får udbetalt løn.

Af Martin Dons

16 millioner dollars. Eller godt og vel 108.000.000 danske kroner er der frem til 2022 afsat til økonomisk at hjælpe fodboldspillere, der uretmæssigt ikke har fået udbetalt løn fra deres klub, og som ikke har nogen chance for at modtage den løn, som er aftalt med klubben.

Det er den internationale spillerforening, FIFPRO, og FIFA, der er nået til enighed om at etablere fonden, som har fået navnet ’The FIFA Fund Football Players’ (FIFA FFP).

Oprettelsen af fonden sker bl.a. på baggrund af rapporten ’Arbejdsbetingelser i professional fodbold’, som er udgivet af FIFPRO. Rapporten viser, at manglende lønudbetaling til fodboldspillere sker verden over. 41% af spillerne svarede, at de har oplevet forsinket udbetaling af deres løn i løbet af de seneste to sæsoner.

Formålet med fonden er, at den skal give spillerne et vigtigt sikkerhedsnet, fortæller FIFPRO-præsident Philippe Piat, der glæder sig over den nye fond:

- Mere end 50 klubber i 20 lande har i de sidste fem år kastet hundreder af fodboldspillere i usikkerhed og modgang. Denne fond vil yde værdifuld støtte til de spillere og familier, der har størst behov for det. Mange af disse klubber er lukket for at undgå at betale udestående lønninger, og de genoprettes straks som såkaldte nye klubber. FIFPRO har længe kæmpet mod denne skrupelløs praksis og takker FIFA for at have bekæmpet den i sin disciplinære kode, siger Philippe Piat til FIFPRO's hjemmeside.

I en dansk kontekst betyder den nye fond eksempelvis, at danske spillere, der er ansat i en klub, som går konkurs, potentielt kan ansøge den nye fond. Det kunne f.eks. have været aktuelt for FC Vestsjælland-spillerne, da klubben tilbage i 2015 gik konkurs. For selv om vi i Danmark har Lønmodtagernes Garantifond, dækker den oftest kun i begrænset omfang de enkelte spilleres resterende kontraktperioder. I Spillerforeningen håber vi, at fonden eksempelvis vil kunne hjælpe spillerne med yderligere dækning i sådanne tilfælde.

Udvalget, der skal vurdere spillernes ansøgninger, består af to repræsentanter fra henholdsvis FIFPRO og FIFA og træder i kraft den 1. juli 2020.

Sådan ansøger du FIFA FFP

• Er du medlem af Spillerforeningen, kan du kontakte os, så vil vi være behjælpelige med den videre proces. Er du ikke medlem, kan du tage direkte kontakt til FIFPRO via e-mailen playerfund@fifpro.org
  • Som spiller skal du bevise, at det er umuligt at inddrive lønnen fra din klub efter en afgørelse, der er truffet af en retsinstans eller domstol. Det vil typisk være, hvis den klub, du er ansat i, er gået konkurs, du kan ansøge fonden
  • I din ansøgning om erstatning skal al dokumentation og bevis, som du er i besiddelse af, indgå. Det kan dreje sig om en kopi af din ansættelseskontrakt, retsafgørelsen, et resumé af din situation og oplysninger om status på din tidligere klub. Hvis fonden har brug for yderligere oplysninger, vil FIFPRO kontakte dig