25. 02. 2020

To knæskader på et halvt år smadrede karrieren før den rigtigt begyndte

Som 18-årig bliver Jonas Jakobsen ramt af to alvorlige knæskader inden for få måneder. Han overvinder den første, men den anden bliver fatal, og han må opgive sin drøm. Opgive drømmen om at veksle en lovende ungdomstid i Vejle Boldklub til en tilværelse som professionel fodboldspiller. I stedet begynder kampen for godtgørelse og accepten af, at det er slut, før fodboldkarrieren for alvor begyndte.

AF MARTIN DONS

Han sidder med telefonen på højtaler hjemme i Ringkøbing. Mor Karin er også med på opkaldet. Forældrene har altid været en god støtte for Jonas Jakobsen i bestræbelserne på at nå hele vejen i fodboldverdenen. At nå gennem nåleøjet og veksle drengedrømmen til virkelighed. Men det er ikke derfor, hun er med på telefonen i dag. For drengedrømmen brast. Ikke fordi, talentet ikke rakte. For Jonas Jakobsen fandt faktisk aldrig ud af, om det kunne have båret ham igennem.

To knæskader på under et halvt år satte en stopper for den fodbolddrøm, der havde taget sin begyndelse allerede i sjette klasse, da han steg på bussen hjemme i Ringkøbing og kørte de omkring 50 kilometer til Herning, hvor han var en del af ungdomsafdelingen i FC Midtjylland. Senere førte fodbolden ham længere sydøst på til Vejle Boldklub.

Jeg ved ikke helt, om jeg indså det. Jeg tror stadig, jeg håbede, jeg kom tilbage og spillede igen.

Det er snart fire år siden, han blev ramt af den første alvorlige knæskade. Den majdag i 2016 i en U19-kamp for Vejle Boldklub mod Brøndby IF vil han cleare en hoppende bold i feltet, men netop som han skal i gang med sin aktion, bliver han tacklet ind på knæet. Tacklingen koster ham flere måneder på sidelinjen, men den 2. september er han så langt, at han dagen er udset til at skulle i kamp for andetholdet. Men så går det galt. Og igen er det knæet, der er udsat.

- Jeg skal til at tackle én, og da jeg træder ned på venstre knæ, forsvinder benet nærmest under mig, husker Jonas Jakobsen, der i dag er 22 år.

Svært ved at indse stop

Ved den første skade rev han sit inderste ledbånd halvt over. Og han er klar over, at den anden gang heller ikke er god. Men at det skal blive hans sidste fodboldaktion, ved han ikke. For ham er det nærmest deje vu fra den første situation. Hele møllen begynder forfra. Scanninger, behandlinger hos en fysioterapeut, genoptræning.

Han kender turen. Men denne gang er han på slingrekurs. Der sker ikke den bedring i knæet, som de håber. Og i en speciallægeerklæring i 2018 konstateres det, at Jonas Jakobsen har haft et voldsomt muskelsvind på venstre ben sammenlignet med det friske, højre ben. Hele tre centimeter lyder forskellen på.

Læs også: Brød sammen igen og igen: »Jeg har aldrig været så langt ned«

Comebacket og fodbolddrømmen bliver slukket. To alvorlige skader på samme knæ på blot fire måneder er mere, end knæet kan holde til. Som da benet forsvandt under ham, forsvinder fodboldkarrieren.

- Jeg ved ikke helt, om jeg indså det. Jeg tror stadig, jeg håbede, jeg kom tilbage og spillede igen, fortæller Jonas Jakobsen.

Der bliver ikke flere nærkampe på grønsværen. Men han er ikke færdig med at kæmpe – de kommende kampe bliver bare uden for banen. Og nu er vi tilbage til, hvorfor mor Karin sidder med ved telefonen. I da er Jonas Jakobsen 22 år, men da karrieren er endegyldigt slut, er han bare 20 år. Og i den alder kan det være uoverskueligt, når fodbolddrømmen netop er slukket og skadessagen og kampen om godtgørelse går i gang. Derfor er forældreopbakningen skiftet fra grønsværen til hjælp med dokumenterne.

- Vi udfyldte så mange papirer, og på et tidspunkt kunne jeg godt mærke; ”nej, nu synes jeg godt nok, det kunne være rart, hvis Spillerforeningen tog over, for man skal godt nok kende systemet,” fortæller Karin Klausen, der ellers selv har erfaring med sagsbehandling i sin position som HR-medarbejder i en virksomhed.

Tungen lige i munden

Papirer bliver sendt frem og tilbage. For i første omgang får Jonas Jakobsen afslag på godtgørelse for varigt mén, fordi Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ikke vurderer et varigt mén på over fem procent.

- De klager, der blev sendt, kunne vi ikke selv have skrevet. Der kan man mærke, at der er nogle professionelle folk i Spillerforeningen, der ved, hvad der skal lægges vægt på, uddyber Karin Klausen.

Man skal godt nok holde tungen lige i munden. Nu er vi ikke typerne, der giver op, men jeg kunne mærke, at det krævede at få nogle professionelle indover.

Klagerne hjælper, og i sommer – tre år efter skaden – afgør Ankestyrelsen sagen, og styrelsen kommer frem til, at Jonas Jakobsens venstre knæ er så medtaget og har skabt så store gener, at det udgør fem procent. Dermed ligner det en lukket sag, men den kollektive ulykkesforsikring, som kontraktspillere i Danmark er dækket af via overenskomsten med Divisionsforeningen, er imidlertid ikke enige i Ankestyrelses afgørelse. Derfor holder de pengene tilbage.

- Man skal godt nok holde tungen lige i munden. Nu er vi ikke typerne, der giver op, men jeg kunne mærke, at det krævede at få nogle professionelle indover, siger Karin Klausen, der i begyndelsen selv forsøgte at holde hoved og hale i processen, men til sidst måtte overgive ansvaret til Spillerforeningen.

I sidste måned var der så godt nyt for Jonas Jakobsen. For selv om den kollektive ulykkesforsikring fortsat ikke vil anerkende et varigt mén på fem procent, så tilbød de nu at indgå et forlig i sagen og udbetale fem procent til Jonas – mod at sagen lukkes uden mulighed for genoptagelse. Det tilbud accepterede Jonas Jakobsen.

Første træning i fire år

Den professionelle fodboldkarriere har Jonas Jakobsen lagt bag sig. Men fodbolden har han svært ved helt at slippe. Hans venskab med de tidligere holdkammerater i Vejle Boldklub har han bibeholdt, og han kan godt se deres kampe og synes, »det er fedt for dem«.

- Men jeg gad da godt, det var mig, der havde spillet der, indrømmer han.

Læs også: En sejr at bygge en ny identitet op

I begyndelsen af det nye år stak Jonas Jakobsen for første gang siden skaderne igen fødderne i et par fodboldstøvler og fik dermed igen smagt lidt på fodbolden.

- Jeg prøvede lige at træne fodbold igen i går for første gang. Det var mega fedt. Man savner det jo lidt. En af mine venner er træner, så jeg ville gerne prøve at spille fodbold igen og se, hvordan det gik. Det gik fint, men formen er ikke helt den samme. Jeg håber, jeg kan komme til at spille lidt igen. Det bliver nok bare på hyggeplan, erkender Jonas Jakobsen.

Har du brug for juridisk rådgivning? Så kontakt Spillerforeningens jurister, der sidder klar til at hjælpe dig.