Spiller til Spiller15.2.2021

44: Det hele havde været meget nemmere, hvis Mikkel Rask havde læst dengang

Play button

Da han spillede, havde han travlt med alt muligt andet end uddannelse. Han gav det et skud, men de fleksible rammer var lidt for fleksible. Det ærgrer 37-årige Mikkel Rask.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

- Når du kommer ud på den anden side, så kæmper du på lige fod med alle andre.

Mikkel Rask er et positivt gemyt. Men der er alvor bag ordene.

- De hårde arbejdstimer, dine venner tog, da de var 20, dem skal du til at tage, når du er 35, tilføjer han.

Og den tidligere professionelle fodboldspiller ved, hvad han taler om. For han har selv mødt den virkelighed, der venter efter karrieren, når man midt i 30’erne skal starte forfra, mens omverdenen har et forspring på et årti eller mere.

- Det kan være hårdt, som den tidligere Viborg FF-stopper konstaterer i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

Federe at snakke om drømmen end at udleve den

Mikkel Rask havde på papiret planlagt en god såkaldt transition – altså en god overgang fra fodboldkarrieren til karriere nummer to.

Han havde nemlig linet et job op som smykkesælger i USA. Og det tiltalte eventyren i ham. Men for en mand, der mest af alt satte pris på sammenholdet og omklædningsrummet under fodboldkarrieren, blev jobbet som sælger på den anden side af Jorden hurtigt ensomt.

- Jeg tænkte, det var min drøm, men jeg fandt hurtigt ud af, at der var mange alenetimer, konstaterer han.

»Der kunne ringe en kammerat og spørge; »har du ikke lyst til at komme med på café?« »Jo, for satan, den er fin.« Og bang, så slog jeg bøgerne sammen«

- Når nogle af drengene i AGF hørte om det, sagde de »Orv, hvor fedt at komme derover.« Og ja, det var meget fedt at gå rundt og snakke om herhjemme, men da jeg så var derovre og sad alene langt størstedelen af tiden, var det hårdt.

- De ting, jeg havde gået og set frem til at lave, når jeg var færdig med at være fodboldspiller, som friweekender, hvor jeg kunne være sammen med familie og venner, havde jeg pludselig taget fra mig selv, fordi nu sad jeg omme på den anden side af jordkloden. Jeg fandt ud af, at det var ikke det, jeg ville.

- Det var ikke lige det, der var drømmen alligevel, fortæller Mikkel Rask.

Forsøgte sig med lidt for fleksibel uddannelse

Pludselig var transitionen mindre god. Planen gik i vasken, og Mikkel Rask havde ikke liget fået taget sig en uddannelse, mens han spillede fodbold.

Han gav det ellers et skud, men disciplinen fra fodboldbanen var ikke til stede, når det gjaldt studiebøgerne.

- På et tidspunkt begyndte jeg at læse HD som fjernstudie, og det er selvfølgelig også en svær én. Men jeg tænkte; »ja, det er fedt. Jeg kan gøre det, lige når jeg har lyst«, husker Mikkel Rask om onlinestudiet.

Men i praksis var den fleksible og uforpligtigende studieform alt for, ja, fleksibel og uforpligtende.

- Der kunne ringe en kammerat og spørge; »har du ikke lyst til at komme med på café?« »Jo, for satan, den er fin.« Og bang, så slog jeg bøgerne sammen.

- Jeg ved ikke, om man kan sige, jeg ikke var klar til det. Summa summarum er, at jeg ikke gjorde noget. Desværre.

Skal vi virkelig høre på det der

Og det bringer os til Mikkel Rasks motivation for overhovedet at deltage i den her udsendelse.

Selvom han ved, hvordan det kan blive modtaget, når en tidligere professionel fodboldspiller kommer med gode råd på bagkant af karrieren, så håber han, at han kan påvirke et par stykker til ikke at begå den fejl, han begik.

- Der er sikkert nogle, der tænker; »fint nok, gammel sang. Skal vi virkelig høre på det der?«

»Gør noget i stedet for ikke at gøre noget «

- Men hvis jeg nu bare kan påvirke nogle stykker. Hvis der er nogle, der hører det her og tænker; »okay, det kunne godt være, vi skulle tænke lidt mere over det«, så er jeg kun glad for måske at kunne have hjulpet den ene, eller lidt flere, til at tage sig sammen til at lytte bedre efter, næste gang 4player kommer forbi.

- Om ikke andet prøver jeg at påvirke de mennesker, jeg snakker med, der stadigvæk spiller fodbold. Det er virkelig vigtigt, I får lavet et godt CV, det er virkelig vigtigt, at I uddanner jer til noget.

- Det kan være, at du på et tidspunkt får brug for det. Det oplever jeg selv lige nu

Han ville ikke bytte, men…

Og hvad med Mikkel Rask selv? I en alder af 37 år er han lige begyndt på at uddanne sig som ejendomsmægler.

- Jeg skal til at handle med ejendomme. Det interesserer jeg mig rigtig meget for, så jeg tænker, jeg kommer til at lande på den rette hylde, siger Mikkel Rask, der altid har interesseret sig for prisstigninger, rentefald og boligmarkedet generelt.

Derfor er Mikkel Rask positiv. Som altid. Og selvom han kan se sine venner, der har uddannet sig i starten af 20’erne, og som er et godt stykke foran ham på karrierestigen og nu også løntrappen, så fortryder han ikke sin tid som fodboldspiller. Han vil ikke bytte. Han ville bare gerne have forberedt sig bedre.

- Det er jo ikke sådan, at jeg tænker, at det ville jeg hellere have gjort. Det har jo været det fedeste. Men man bliver sat tilbage, hvis man ikke uddanner sig som spiller.

Og derfor er opfordringen fra den tidligere spiller klar:

- Gør noget i stedet for ikke at gøre noget.

- Der er mange ting, der gør, at det havde været meget nemmere, hvis Mikkel Rask han havde læst dengang.