Artikel31.5.2021

Papirbjerg og tre brud kræver sin mand

Efter et alvorligt sammenstød i en fodboldkamp skulle Hvidovre-spiller kæmpe for at få erstatning. Han ville selv, men det fortryder han i dag.

Af Dan Hirsch Sørensen

Han er vant til at tackle igennem på en fodboldbane. Derfor tænkte han også, at han selv kunne tackle en noget uheldig og alvorlig sag. Men i dag ville Lasse Brandt Hansen have ønsket, at han havde grebet processen anderledes an.

- Men sagen var jo bare så åbenlys, at den kunne jeg selv klare. Sådan tænkte jeg lidt i min naivitet, fortæller Lasse Brandt Hansen.

Det er godt to år siden, at det sortnede for ham i en kamp mod HB Køge. Det var den 20. september 2019. I et sort uheld tørnede han sammen med en medspiller. Holdkammeratens pande bankede i sammenstødet ind på siden af Lasse Brandt Hansens hoved. På skadestuen var der ingen tvivl. Tre brud havde den uheldige Hvidovre-spiller fået. Brud på kindben, øjengulv og bihule.

Nogen dage efter blev Lasse Brandt Hansen opereret. Og da han var kommet lidt til hægterne, tog han fat på papirbunken på bordet.

- Jeg var slet ikke i tvivl om, at det ville blive anerkendt som en arbejdsskade med varige mén. Så det var nærmest bare en formssag, understreger Lasse Brandt Hansen.

Var i chok

Men han skulle alligevel blive klogere og overrasket. For da afgørelsen faldt den 17. december 2020, blev ulykken godt nok anerkendt som en arbejdsskade, men det varige mén blev ikke vurderet til fem procent eller derover.

- Jeg var faktisk lidt i chok og forstod ingenting. For der var meget, der ikke var som før ulykken. Jeg har fået indopereret en plade og kan ikke gabe ordentligt, der er tre tænder, som jeg ikke kan mærke, og så kan jeg ikke trække vejret igennem det ene næsebor. Jeg tænkte virkelig, at det ikke kunne passe. Jeg følte ikke, jeg blev taget seriøst, siger Lasse Brandt Hansen.

Efter den afgørelse bankede Hvidovre-spilleren på Spillerforeningens dør og fik læsset alle de relevante papirer af på en af foreningens juristers bord.

- Er du klar over, hvor mange papirer og ting man egentlig skal sætte sig ind i for at køre sin egen sag? Det var jo et håbløst projekt, jeg kastede mig ud i, men jeg tænkte bare, at det kunne jeg nemt klare. Jeg skulle have bedt om hjælp noget før. For der var et bjerg af papirer, fortæller Lasse Brandt Hansen.

Overrasket igen

Det var i januar i år, at han overlod sagen til Spillerforeningen, og allerede i april faldt der en afgørelse på klagesagen. Selv om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fastholdt deres vurdering, så traf Ankestyrelsen en afgørelse, der gav Spillerforeningen og Lasse Brandt Hansen medhold i, at Lasses gener svarede til fem procent eller derover.

- Pludselig blev jeg igen overrasket. Denne gang på den positive måde. Over at tingene kunne gå så hurtigt. Men det viser, at når de rigtige mennesker griber sagen professionelt an, så kan det gå stærkt. Jeg skulle helt fra begyndelsen have ladet Spillerforeningen hjælpe mig. Det gør jeg i hvert fald straks en anden gang. Og nu er jeg bare glad for og tilfreds med, at jeg har fået min skade anerkendt som en arbejdsskade med varige mén, fortæller Lasse Brandt Hansen.

Fem måneder efter det alvorlige uheld var Lasse Brandt Hansen tilbage på fodboldbanen. Og ved den allerførste træning fik han tyret en bold i hovedet.

- Selvfølgelig gjorde jeg det, når det nu lige var det, jeg skulle undgå. Men der skete heldigvis ikke noget, smiler han.

Elsker fodbolden for meget til at stoppe

Bare godt et halvt år efter uheldet løb Lasse Brandt Hansens kontrakt ud. Men Hvidovre forlængede hans aftale.

- Det siger meget om klubben. Det, synes jeg, var flot gjort. I dag er jeg bare glad for at være tilbage på banen, og selv om det efter uheldet strejfede mig at stoppe med fodbold, elsker jeg det stadig for meget til, at jeg ville gøre alvor af det dengang, fortæller den snart 30-årige spiller.

Lasse Brandt Hansen har som følge af ændringen i afgørelsen fået udbetaling fra dels den lovpligtige arbejdsskadeforsikring ved Tryg og dels ved den kollektive ulykkesforsikring, som han er dækket af gennem Fodboldboldens Overenskomst.

Skal vi også hjælpe dig?

Ring til en af vores jurister på 3312 1128