07. 04. 2021

Psykologens råd: Sådan håndterer du hadbeskeder

Hvad gør du, når der pludselig ligger en ubehagelig besked i din indbakke fra en fremmed person, der sviner dig til? Det kan være svært at håndtere og have store, personlige konsekvenser. Psykolog Neela Maria Sris kommer her med gode råd til, hvordan du håndterer digitale chikane. Sidst i artiklen får du fem gode råd til at håndtere digital chikane.

AF MARTIN DONS

Du har måske allerede prøvet det. Og ellers er der – desværre – stor risiko for, at du oplever det. At åbne din indbakke på et socialt medie og kigge lige ind i en ubehagelig besked. For rigtig mange fodboldspillere – og offentlige personer i det hele taget – oplever digital chikane.

- Det kan være enormt ensomt at være den, der modtager de her beskeder. Man kan føle, man er den eneste i hele verden, der oplever at blive svinet til, som nogen jo oplever, at de her kritiske beskeder nærmest læner sig op ad, fortæller Neela Maria Sris, der er psykolog og ejer af psykologhuset Encounter.

Lige nu er der stor fokus på digital chikane på især sociale medier, og mange kendte personligheder vælger at dele deres historier. Og det er vigtigt, mener psykologen.

Læs ogsåJakob Busk var bare en 20-årig dreng, da hadbeskederne væltede ind

- Så kommer der fokus på, hvor vanskeligt det kan være at være den, der modtager de beskeder, og man kan få bevidstgjort, at det rent faktisk har konsekvenser. Mange af dem, der går til tasterne, er slet ikke bevidste om, at det rammer et andet menneske på den anden side.

Højrisiko i sportsverdenen

Som nærmest allemandseje hører det ikke til usædvanlighederne, at folk sender virtuelle knytnæver gennem luften. Derfor kan det være en fordel, at man mentalt forbereder sig på, at der en dag tikker en ubehagelig besked ind.

- Noget af det, jeg vil fremhæve, er en bevidsthed om, at det – desværre – kan ske, så det ikke kommer alt for meget bag på én, når man modtager denne her kritik. Hvis man er mentalt indstillet på det eller forberedt på det, kan det være en rigtig stor hjælp.

Og så fraråder psykologen – måske ikke så overraskende – at man selv surfer rundt og opsøger de negative beskeder i kommentarspor. For de negative – og i nogle tilfælde ondskabsfulde – kommentarer kan hurtigt blive ens virkelighed og æde sig ind i en.

- Her er det vigtigt at vide, at det er vanskeligt, når man bliver haglet ned. Man har ikke altid muligheden for at se objektivt på det eller trække sig væk fra det. Der er det rigtig vigtigt, at dem omkring én er ekstra opmærksomme, så der appellerer jeg også til, at kolleger, trænere, kærester og forældre er opmærksomme på at komme til den person, som er udsat for sådan nogle rigtig negative beskeder. Fordi der har man brug for opbakning, siger Neela Maria Sris.

Det er samtidig vigtigt, at man ikke selv går alene med det.

- Det er vigtigt, at man ikke har tanker om, at det her skal jeg bare kunne klare, det er jo bare en del af det, og hvis man er stærk, så lader man sig jo ikke gå på af det. Det er vigtigt at acceptere – og tillade sig at acceptere – at det er hårdt. Det vil være hårdt for alle mennesker, og det er vigtigt at få talt med folk om det, så man ikke går alene med det, for det kan hobe sig op.

Læs også: »Jeg håbede, du blev skudt i Paris«

- Hvis man går alene med det, så får man heller ikke den inspiration, man kan få fra andre mennesker, ved at dele den. Man kan heller ikke få så meget støtte, hvis man ikke deler det, så jeg synes, det er rigtig vigtigt, at man får talt med folk om det. Det kan være ens nærmeste, men det kan også være, at man opsøger folk, der står i samme situation, for at finde ud af, hvad gør de.

- Så der er rigtig meget inspiration at hente ved at tale med sine kolleger, som måske også er offentlige personer – hvad gør de? Det er rigtigt vigtigt, at man husker på, at man ikke er alene, selv om det føles ensomt, og så også tal med andre om det, som måske står i samme situation, fordi man kan få noget inspiration til, hvordan man kan stå bedre i sådan en situation.

Tving de negative beskeder i baggrunden

Når det står på, og de negative tanker fylder ens verdensbillede, opfordrer Neela Maria Sris til at holde fast i og fokusere på sine succesoplevelserne.

- Når man får nogle rigtig ubehagelige beskeder, så er det sådan, at man får en selektiv opmærksomhed, kan man kalde det. Det er udelukkende dem, man fokuserer på, og alle de roser, man har fået gennem tiden, alle de klap på skulderen og positive bemærkninger, man har fået med, går fuldstændig i glemmebogen, som om det aldrig har eksisteret.

- Så der er det vigtigt, synes jeg, at man prøver at tvinge sig selv til at lade det negative gå i baggrunden og lade alle de roser, man har fået igennem sin karriere, komme i forgrunden. Det kan man blandt andet gøre ved at skrive det ned – så kan man bedre huske det, og det giver noget andet, når man visuelt ser roser, man har skrevet ned på skrift.

Spillerforeningen har via 4player et samarbejde med Encounter, og vi er klar med rådgivning og support for at hjælpe dig til at forebygge mentale udfordringer og til at sætte tidligt ind, hvis du skulle opleve mentale problemer undervejs i eller efter karrieren. Læs mere om vores tilbud her.

FEM GODE RÅD TIL AT HÅNDTERE DIGITAL CHIKANE

  • Tal med nogle om det, hvis du bliver udsat for digital chikane. Det kan både være dine nærmeste eller kolleger, men det kan også være andre, som har oplevet det samme
  • Forbered dig mentalt på de negative beskeder, så det ikke kommer bag på dig, når eller hvis det sker
  • Hold fast i dine succesoplevelser og forsøg at tvinge dig selv til at lade det negative gå i baggrunden og lade alle de roser, du har fået igennem din karriere, komme i forgrunden. Det kan du blandt andet gøre ved at skrive det ned, så du bedre kan huske det
  • Undgå at opsøge de negative kommentarer ved at læse kommentarspor og blive nysgerrig på alt det negative, som folk skriver
  • Det er vigtigt at acceptere, at det er hårdt. Det vil være hårdt for alle mennesker, og det er vigtigt, at du får talt med folk om det, så du ikke går alene med det, for det kan hobe sig op

Tilbage

SENESTE NYT

07.04.2021

Psykologens råd: Sådan håndterer du hadbeskeder

LÆS MERE
30.03.2021

50: Dommerformanden forklarer #2: Hak i bedømmelsen ved VAR-hjælp og Sannehs indiskutable udvisning

LÆS MERE
26.03.2021

49: Jakob Busk var bare en 20-årig dreng, da hadbeskederne væltede ind

LÆS MERE
18.03.2021

48: Har modbevist kritikerne: Derfor lykkes Damsgaard i Sampdoria

LÆS MERE
11.03.2021

47: Dommerformanden forklarer #1: Det skal du vide om VAR

LÆS MERE
08.03.2021

46: Der er stadig noget at kæmpe for i dansk kvindefodbold

LÆS MERE